POMOC S CLANKOM
Moderátor: Moderators
- kukolarik
- moderátor
- Príspevky: 2142
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 7:11 pm
- Skúter: nemam moto
- Bydlisko: BA-Dubravka, 48°19'04.10"N 17°03'50.10"E
- Kontaktovať užívateľa:
POMOC S CLANKOM
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
Pracujem pre casopis Multimedia http://www.multimediamag.sk a idem pisat clanok, ktory ma mat takuto strukturu:
4 strany - pokec o tom co je skuter, aky je, na co dat pozor atd...
2 strany - prehlad predavanych skutov s cenami
1 strana - extrem tuning
Chcel by som vas vsetkych teraz pekne oslovit, ze pridam to sem, pricom by som chcel pocut vase komentare, kritiku, chyby a doplnujuce informacie, ktore vzdy doplnim a takto stvorim jeden slusny clanok.
Nema to byt moc odborne pisane, proste tak, aby aj mamicka v elektricke si to mohla precitat a pochopila. Cize tam budu aj banality,ktore su nam vsetkym zname, ale pre uplnost informacii ich tam musim pridat.
-----------------------------
Skúter – pomaly sa dostáva medzi nás...
Idete po ulici a počujete čosi vrčať, obzriete sa vidíte – skúter. Áno, je ich čoraz viac a viac, majú elegantné aj športové farby či tvary. Prepletajú sa medzi autami, jazdia vždy a všade, parkujú po chodníkoch a zosadajú z nich mladý aj starší ľudia. Mnoho ľudí ich zatracuje, mnoho podceňuje a stále viac a viac využíva. Čo to vlastne je?
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj v dnešnej dobe skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné. Nezabudnuteľná je legendárna CeZeta, manet 100 alebo tatran 125, ktorý v tom čase predbehol dobu. Za zakladateľa skútrov sa považuje spoločnosť Vespa, ktorá ako prvá začala vyrábať stroje, ktoré sa mierne podobajú tým dnešným. Mimochodom, táto spoločnosť ich dodnes vyrába a drží si svoj retro štýl.
Všeobecná defininícia skútra hovorí o motocykli, ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá. Samozrejmosťou je plastová kapotáž, ktorá má za účel nielen ochranu vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu. Automatická prevodovka v podobe variárora je taktiež jedným hlavným znakom. A to sú vlastne hlavné body, čím sa odlišuje od skutočnej motorky s veľkými kolesami, manuálnou prevodovkou či takmer nulovým úložným priestorom. Navyše, aj v horšom počasí sa dá bez problémov absolvovať kratšiu trasu, čo na veľkej motorke môžeme považovať za takmer nemysliteľné.
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
Motor
Každý skúter je poháňaný benzínovým motorom. Áno, sú prototypy s dieselovým motorom, elektrickým, no je ich tak málo, že v skutočnosti sa na reálny trh ešte nedostali. V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali modernejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
Všeobecne sa skútre vyrábajú od najnižšej kubatúry 50ccm až po tie najvyššie okolo 650ccm. Rozdiely sú najmä vo výkone, rozmeroch a, samozrejme, cene.
Väčšina, ktoré na našom území „behajú“ sú malé päťdesiatky, nazývané aj „poldecáky“. Vhodné sú do menšieho mesta a na blízke, skutočne blízke okolie. Ich maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici do 50km/h, čo postačuje na pohodlný prejazd mestom, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 10 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj stredoškolák od 15 rokov veku.
Akúsi hranicu tvorí kubatúra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 16 rokov, pričom výkon nesmie presiahnuť 15 konských síl. V každom prípade, skútre s takouto kubatúrou sú vhodné aj do veľkomesta, nestratí sa na diaľničných obchvatoch a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 100 km/h. Na výlety bez problémov aj v dvojici a nejakých 50 až 100 kilometrov nie je žiaden problém. Tieto skútre sa nazývajú aj „osminkové“.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov, prípadne 18 rokov, pokiaľ je motor do 25 kilowatov. Ich výkon je porovnateľný s menšími klasickými motorkami. Sú elegantné a pohodlné, určené skôr na dlhšie cesty ako klasické krátke trasy v meste. A navyše, v meste nie sú až tak vhodné, nakoľko ich rozmery a akási obratnosť je prispôsobená skôr prejazdom mesta pri dlhších výjazdoch, ako dennému prepletaniu sa v zápchach. Väčšina ľudí, čo kupuje takúto kategóriu patrí medzi skúsených motorkárov, ktorý veľmi presne vedia, čo od toho-ktorého stroja požadujú.
Väčšina skútrov na uliciach má motor vykrmovaný karburátorom, ale akceptovateľné emisie európskej únie sa stále znižujú, preto prichádza na rad vstrekovanie. Má síce nižšie emisie, menšiu spotrebu a o čosi vyšší výkon, ale jeho oprava v bežných domácich podmienkach je takmer nemožná.
Výbava
Medzi základnú výbavu skútra patrí kvalitná kapotáž. Jej hlavnou úlohou je chrániť jazda pred nečistotou, dažďom a vďaka premyslenej aerodynamike aj vetrom. Skúter je určený skôr na menšie vzdialenosti, preto sa predpokladá „civilné“ oblečenie.
Niektoré modely ponúkajú bočný stojan, ktorý dobre poslúži pri krátkej prestávke, hlavný stojan je predsa len bezpečnejší pri dlhšom odstavení. Úložný priestor pod riadidlami slúži na odloženie drobností ako peňaženka, mobilný telefón a pod. počas jazdy. Odklopením sedadla sa ukáže priestor pre helmu. Každý model ponúka ako voliteľné príslušenstvo zadný kufrík, ktorý si môžete zvoliť podľa vašich potrieb. Mala by sa doň zmestiť prilba pre spolujazdca, prípadne nejaké ošatenie v prípade zlého počasia. Prvok, ktorý snáď nikdy nezmizne je klasické „uško“ pre zavesenie tašku pred nohy jazdca. Keďže na skútri sa sedí ako na stoličke, na takzvaný „ženský spôsob“, je to ideálne miesto pre tašku s nákupom, ktorý pridržíte kolenami.
Ovládanie
Tento stroj je určený širokej verejnosti a nie špecifickej skupine záujemcov, preto je ovládanie prispôsobené, aby bolo čo najjednoduchšie. Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás riadi automatika. Pravou rukou otočíte rukoväťou plynu a už aj idete. Predná a zadná brzda je riešená veľmi obdobne ako na bicykli – páčkami. Smerovky máte presne umiestnené na palec ľavej ruku. Uprostred vás palubná doska, ktorá je veľmi podobná tej v automobile, informuje o všetkých dôležitých prvkoch, ktoré počas jazdy potrebujete. Predný reflektor vám ožaruje cestu, koncové svetlo je spojené s brzdovým a vy skutočne nemáte inú starosť, ako sledovať premávku a vychutnávať si jazdu.
Keď ste dorazili do cieľa vašej jazdy, postavíte skúter na stojan, umiestnite si prilbu pod sedadlo, vytočíte riadidlá do ľava a vytiahnete kľúč a hrdo odkráčate. Skutočne to trvá len o pár sekúnd dlhšie, ako ukončenie jazdy v automobile.
Hospodárnosť
Výhodou takéhoto prostriedku je jednoznačná úspora času. Nikdy sa vám nestane, že sa zaseknete v zápche a nikdy už nebudete hľadať voľné parkovacie miesto. Takto môžete byť zaručene presne tam kde potrebujete a nemusíte len odhadovať čas.
Finančná úspora je v tomto prípade nepopierateľna. Či už si vyberiete skúter s kubatúrou 50ccm a spotrebou okolo 2 litre/100km, alebo ideálnejšiu stodvadsaťpäťku, so spotrebou okolo 3 litre/100 km a či maxiskúter, pri ktorom sa nad hodnotu 4 litre dostanete ťažko, stále sú to vynikajúce hodnoty. A toto nie sú „laboratórne“ čísla, ale realita. Napriek tomu, že skútrom jazdíte prevažne v meste a prevažne vždy zrýchľujete na plný plyn, tieto hodnoty sú skutočne reálne a redakciou overené v praxi!
Istý druh úspory sa prejavuje aj obstarávacou cenou, ktorá je podstatne nižšia ako pri automobile.
Bezpečnosť
Tento faktor je veľmi dôležitý! Však stačí si pozrieť štatistiky za rok 2006, koľko ľudí sa zranilo, koľko zomrelo... Skúter je rovnako nebezpečný ako akákoľvek iná motorka. Stačí malá nepozornosť iného šoféra a človek sa razom ocitne na ceste, ktorá nie je zrovna mäkká. Preto je dôležité vždy nosiť prilbu. Áno, aj keď je teplo, aj keď len na malý kúsok, aj keď... proste vždy! Je to skutočne to najmenej, čo môžete urobiť pre záchranu svojho života.
Spôsob jazdy treba prispôsobiť podmienkam. Samozrejmosťou je dodržiavanie rýchlosti a všetkých ostatných predpisov. Reálna situácia je však o čosi horšia. Motorky a zvlášť menšie skútre majú úžasnú nevýhodu – veľmi ľahko sa dostanú do mŕtveho bodu. Teda pokiaľ idete za autom, bez problémov sa dostanete na miesto, kde vás vodič nevidí v žiadnom zrkadle. Preto platí akási nepísaná zásada, že motorkár nemá nikdy prednosť, aj keď dopravné značenie ukazuje inak, správať sa treba tak, že tú prednosť nemáte. A akési heslo každého je – predvídať. Predpokladať musíte vždy ten najhorší scenár, ktorý vás čaká na každej jednej križovatke! Totiž bežne sa stáva, že šoféri automobilov otvárajú dvere, vyhadzujú predmety cez okno, nepoužívajú smerovky či odmietajú registrovať motorkárov a tak ich vytláčajú na krajnicu.
Ochrana zdravia je jednoduchá – správne oblečenie. Minimálna výbava aj v lete je ľadvinový pás, ktorý ochráni váš chrbát pred prechladnutím. Na dlhšie cesty sa samozrejme odporúča špeciálna bunda s chráničmi, nohavice z materiálu, ktorý neprefúkne a rukavice. Jazdite opatrne, lebo život máte len jeden. A nepodceňujte počasie, lebo zdravie máte tiež len jedno!
Na záver len pripomíname, že špeciálna motolekárnička stojí do 500 Sk a skutočne by mala mať svoje miesto v každom jednom motocykli!
Zápory
Všetko má svoje pre a proti. Malá spotreba, jednoduchá doprava či parkovanie sú tie plusy. No nájde sa aj zopár mínusov. Ráno sa zobudíte s pocitom, že máte dosť času, lebo na skútri do práce to máte naozaj chvíľku, aj keby zápcha bola. No a vonku prší – v lepšom prípade. V tom horšom je nasnežené... Vtedy máte dve možnosti – buď zvoliť iný spôsob dopravy(auto, taxi, MHD) alebo sa poriadne obliecť.
Druhým záporom je osobnosť. Totiž nejaký právnik na súd nemôže v obleku prísť na skútri. Jednoducho spoločnosť to „nedovolí“. Tak isto je to s obchodnými stretnutiami, lekárskou pohotovosťou či iným postavením v spoločnosti. Proste niektoré veci nie sú akceptovateľné.
No a v neposlednom rade je tu mierny problém s prakovanim. Automobil môžete nechať vonku, pretože je to bežné. No motorka ešte stále nie je až tak bežný jav a ako magnet priťahuje vandalov. Navyše je ju omnoho jednoduchšie odcudziť ako auto a poškodenie? Nestojí na štyroch kolesách, čiže prevaliť ju, či minimálne zhodiť zo stojana nie je až taký problém. Preto je vhodné riešiť nejaký rozumný spôsob garážovania. V rodinných domoch to nie je problém, no v panelových bytoch takmer neriešiteľný. Často sa teda obsadia mopedárne, kočikárne alebo pokiaľ sa v dome nachádza nákladný výťah, tak sa motorka dostáva až na poschodia. Problémom je čas „garážovania“. Nakoľko z auta vystúpite a odídete, ale skúter musíte najprv nechať vychladnúť, následne prekonávať schody a najčastejšie koleso zamknúť o nejaký pevný bod.
Zhrnutie
Skúter je mala motorka, ktorá postráda všetky zápory veľkého motocykla, napriek tomu však využíva všetky jeho výhody. Spoločnosť tvrdí, že je to skôr ako hobby pre mladých chlapcov, no pokiaľ sa pozriete do iných veľkomiest na svete, všade pochopili, že je to ideálny dopravný prostriedok. Nás to ešte len čaká, no zo dňa na deň „skútristov“ pribúda. Presadzujú sa rôzne značky, či už kvalitné (a drahé), alebo dovoz z Číny, ktorý láka cenou, no menej už kvalitou či servisom. Výber je na každom z vás individuálne. Kúpu si treba dobre rozmyslieť, zvážiť najmä pomer cena/výkon, obhliadnuť si servis predajcu a poskytované služby v tomto prípade by dizajn mal byt skutočne na poslednom mieste.
Ak teda každé ráno chodíte do práce a poobede domov, sami vlastne ste „tvorcami“ zápchy, skúste skúter na túto dopravu a uvidíte, o čo je krajší svet. Cestovanie sa stane radosťou z jazdy!
Cenovy prehlad
foto
tuning
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
Pracujem pre casopis Multimedia http://www.multimediamag.sk a idem pisat clanok, ktory ma mat takuto strukturu:
4 strany - pokec o tom co je skuter, aky je, na co dat pozor atd...
2 strany - prehlad predavanych skutov s cenami
1 strana - extrem tuning
Chcel by som vas vsetkych teraz pekne oslovit, ze pridam to sem, pricom by som chcel pocut vase komentare, kritiku, chyby a doplnujuce informacie, ktore vzdy doplnim a takto stvorim jeden slusny clanok.
Nema to byt moc odborne pisane, proste tak, aby aj mamicka v elektricke si to mohla precitat a pochopila. Cize tam budu aj banality,ktore su nam vsetkym zname, ale pre uplnost informacii ich tam musim pridat.
-----------------------------
Skúter – pomaly sa dostáva medzi nás...
Idete po ulici a počujete čosi vrčať, obzriete sa vidíte – skúter. Áno, je ich čoraz viac a viac, majú elegantné aj športové farby či tvary. Prepletajú sa medzi autami, jazdia vždy a všade, parkujú po chodníkoch a zosadajú z nich mladý aj starší ľudia. Mnoho ľudí ich zatracuje, mnoho podceňuje a stále viac a viac využíva. Čo to vlastne je?
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj v dnešnej dobe skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné. Nezabudnuteľná je legendárna CeZeta, manet 100 alebo tatran 125, ktorý v tom čase predbehol dobu. Za zakladateľa skútrov sa považuje spoločnosť Vespa, ktorá ako prvá začala vyrábať stroje, ktoré sa mierne podobajú tým dnešným. Mimochodom, táto spoločnosť ich dodnes vyrába a drží si svoj retro štýl.
Všeobecná defininícia skútra hovorí o motocykli, ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá. Samozrejmosťou je plastová kapotáž, ktorá má za účel nielen ochranu vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu. Automatická prevodovka v podobe variárora je taktiež jedným hlavným znakom. A to sú vlastne hlavné body, čím sa odlišuje od skutočnej motorky s veľkými kolesami, manuálnou prevodovkou či takmer nulovým úložným priestorom. Navyše, aj v horšom počasí sa dá bez problémov absolvovať kratšiu trasu, čo na veľkej motorke môžeme považovať za takmer nemysliteľné.
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
Motor
Každý skúter je poháňaný benzínovým motorom. Áno, sú prototypy s dieselovým motorom, elektrickým, no je ich tak málo, že v skutočnosti sa na reálny trh ešte nedostali. V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali modernejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
Všeobecne sa skútre vyrábajú od najnižšej kubatúry 50ccm až po tie najvyššie okolo 650ccm. Rozdiely sú najmä vo výkone, rozmeroch a, samozrejme, cene.
Väčšina, ktoré na našom území „behajú“ sú malé päťdesiatky, nazývané aj „poldecáky“. Vhodné sú do menšieho mesta a na blízke, skutočne blízke okolie. Ich maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici do 50km/h, čo postačuje na pohodlný prejazd mestom, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 10 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj stredoškolák od 15 rokov veku.
Akúsi hranicu tvorí kubatúra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 16 rokov, pričom výkon nesmie presiahnuť 15 konských síl. V každom prípade, skútre s takouto kubatúrou sú vhodné aj do veľkomesta, nestratí sa na diaľničných obchvatoch a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 100 km/h. Na výlety bez problémov aj v dvojici a nejakých 50 až 100 kilometrov nie je žiaden problém. Tieto skútre sa nazývajú aj „osminkové“.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov, prípadne 18 rokov, pokiaľ je motor do 25 kilowatov. Ich výkon je porovnateľný s menšími klasickými motorkami. Sú elegantné a pohodlné, určené skôr na dlhšie cesty ako klasické krátke trasy v meste. A navyše, v meste nie sú až tak vhodné, nakoľko ich rozmery a akási obratnosť je prispôsobená skôr prejazdom mesta pri dlhších výjazdoch, ako dennému prepletaniu sa v zápchach. Väčšina ľudí, čo kupuje takúto kategóriu patrí medzi skúsených motorkárov, ktorý veľmi presne vedia, čo od toho-ktorého stroja požadujú.
Väčšina skútrov na uliciach má motor vykrmovaný karburátorom, ale akceptovateľné emisie európskej únie sa stále znižujú, preto prichádza na rad vstrekovanie. Má síce nižšie emisie, menšiu spotrebu a o čosi vyšší výkon, ale jeho oprava v bežných domácich podmienkach je takmer nemožná.
Výbava
Medzi základnú výbavu skútra patrí kvalitná kapotáž. Jej hlavnou úlohou je chrániť jazda pred nečistotou, dažďom a vďaka premyslenej aerodynamike aj vetrom. Skúter je určený skôr na menšie vzdialenosti, preto sa predpokladá „civilné“ oblečenie.
Niektoré modely ponúkajú bočný stojan, ktorý dobre poslúži pri krátkej prestávke, hlavný stojan je predsa len bezpečnejší pri dlhšom odstavení. Úložný priestor pod riadidlami slúži na odloženie drobností ako peňaženka, mobilný telefón a pod. počas jazdy. Odklopením sedadla sa ukáže priestor pre helmu. Každý model ponúka ako voliteľné príslušenstvo zadný kufrík, ktorý si môžete zvoliť podľa vašich potrieb. Mala by sa doň zmestiť prilba pre spolujazdca, prípadne nejaké ošatenie v prípade zlého počasia. Prvok, ktorý snáď nikdy nezmizne je klasické „uško“ pre zavesenie tašku pred nohy jazdca. Keďže na skútri sa sedí ako na stoličke, na takzvaný „ženský spôsob“, je to ideálne miesto pre tašku s nákupom, ktorý pridržíte kolenami.
Ovládanie
Tento stroj je určený širokej verejnosti a nie špecifickej skupine záujemcov, preto je ovládanie prispôsobené, aby bolo čo najjednoduchšie. Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás riadi automatika. Pravou rukou otočíte rukoväťou plynu a už aj idete. Predná a zadná brzda je riešená veľmi obdobne ako na bicykli – páčkami. Smerovky máte presne umiestnené na palec ľavej ruku. Uprostred vás palubná doska, ktorá je veľmi podobná tej v automobile, informuje o všetkých dôležitých prvkoch, ktoré počas jazdy potrebujete. Predný reflektor vám ožaruje cestu, koncové svetlo je spojené s brzdovým a vy skutočne nemáte inú starosť, ako sledovať premávku a vychutnávať si jazdu.
Keď ste dorazili do cieľa vašej jazdy, postavíte skúter na stojan, umiestnite si prilbu pod sedadlo, vytočíte riadidlá do ľava a vytiahnete kľúč a hrdo odkráčate. Skutočne to trvá len o pár sekúnd dlhšie, ako ukončenie jazdy v automobile.
Hospodárnosť
Výhodou takéhoto prostriedku je jednoznačná úspora času. Nikdy sa vám nestane, že sa zaseknete v zápche a nikdy už nebudete hľadať voľné parkovacie miesto. Takto môžete byť zaručene presne tam kde potrebujete a nemusíte len odhadovať čas.
Finančná úspora je v tomto prípade nepopierateľna. Či už si vyberiete skúter s kubatúrou 50ccm a spotrebou okolo 2 litre/100km, alebo ideálnejšiu stodvadsaťpäťku, so spotrebou okolo 3 litre/100 km a či maxiskúter, pri ktorom sa nad hodnotu 4 litre dostanete ťažko, stále sú to vynikajúce hodnoty. A toto nie sú „laboratórne“ čísla, ale realita. Napriek tomu, že skútrom jazdíte prevažne v meste a prevažne vždy zrýchľujete na plný plyn, tieto hodnoty sú skutočne reálne a redakciou overené v praxi!
Istý druh úspory sa prejavuje aj obstarávacou cenou, ktorá je podstatne nižšia ako pri automobile.
Bezpečnosť
Tento faktor je veľmi dôležitý! Však stačí si pozrieť štatistiky za rok 2006, koľko ľudí sa zranilo, koľko zomrelo... Skúter je rovnako nebezpečný ako akákoľvek iná motorka. Stačí malá nepozornosť iného šoféra a človek sa razom ocitne na ceste, ktorá nie je zrovna mäkká. Preto je dôležité vždy nosiť prilbu. Áno, aj keď je teplo, aj keď len na malý kúsok, aj keď... proste vždy! Je to skutočne to najmenej, čo môžete urobiť pre záchranu svojho života.
Spôsob jazdy treba prispôsobiť podmienkam. Samozrejmosťou je dodržiavanie rýchlosti a všetkých ostatných predpisov. Reálna situácia je však o čosi horšia. Motorky a zvlášť menšie skútre majú úžasnú nevýhodu – veľmi ľahko sa dostanú do mŕtveho bodu. Teda pokiaľ idete za autom, bez problémov sa dostanete na miesto, kde vás vodič nevidí v žiadnom zrkadle. Preto platí akási nepísaná zásada, že motorkár nemá nikdy prednosť, aj keď dopravné značenie ukazuje inak, správať sa treba tak, že tú prednosť nemáte. A akési heslo každého je – predvídať. Predpokladať musíte vždy ten najhorší scenár, ktorý vás čaká na každej jednej križovatke! Totiž bežne sa stáva, že šoféri automobilov otvárajú dvere, vyhadzujú predmety cez okno, nepoužívajú smerovky či odmietajú registrovať motorkárov a tak ich vytláčajú na krajnicu.
Ochrana zdravia je jednoduchá – správne oblečenie. Minimálna výbava aj v lete je ľadvinový pás, ktorý ochráni váš chrbát pred prechladnutím. Na dlhšie cesty sa samozrejme odporúča špeciálna bunda s chráničmi, nohavice z materiálu, ktorý neprefúkne a rukavice. Jazdite opatrne, lebo život máte len jeden. A nepodceňujte počasie, lebo zdravie máte tiež len jedno!
Na záver len pripomíname, že špeciálna motolekárnička stojí do 500 Sk a skutočne by mala mať svoje miesto v každom jednom motocykli!
Zápory
Všetko má svoje pre a proti. Malá spotreba, jednoduchá doprava či parkovanie sú tie plusy. No nájde sa aj zopár mínusov. Ráno sa zobudíte s pocitom, že máte dosť času, lebo na skútri do práce to máte naozaj chvíľku, aj keby zápcha bola. No a vonku prší – v lepšom prípade. V tom horšom je nasnežené... Vtedy máte dve možnosti – buď zvoliť iný spôsob dopravy(auto, taxi, MHD) alebo sa poriadne obliecť.
Druhým záporom je osobnosť. Totiž nejaký právnik na súd nemôže v obleku prísť na skútri. Jednoducho spoločnosť to „nedovolí“. Tak isto je to s obchodnými stretnutiami, lekárskou pohotovosťou či iným postavením v spoločnosti. Proste niektoré veci nie sú akceptovateľné.
No a v neposlednom rade je tu mierny problém s prakovanim. Automobil môžete nechať vonku, pretože je to bežné. No motorka ešte stále nie je až tak bežný jav a ako magnet priťahuje vandalov. Navyše je ju omnoho jednoduchšie odcudziť ako auto a poškodenie? Nestojí na štyroch kolesách, čiže prevaliť ju, či minimálne zhodiť zo stojana nie je až taký problém. Preto je vhodné riešiť nejaký rozumný spôsob garážovania. V rodinných domoch to nie je problém, no v panelových bytoch takmer neriešiteľný. Často sa teda obsadia mopedárne, kočikárne alebo pokiaľ sa v dome nachádza nákladný výťah, tak sa motorka dostáva až na poschodia. Problémom je čas „garážovania“. Nakoľko z auta vystúpite a odídete, ale skúter musíte najprv nechať vychladnúť, následne prekonávať schody a najčastejšie koleso zamknúť o nejaký pevný bod.
Zhrnutie
Skúter je mala motorka, ktorá postráda všetky zápory veľkého motocykla, napriek tomu však využíva všetky jeho výhody. Spoločnosť tvrdí, že je to skôr ako hobby pre mladých chlapcov, no pokiaľ sa pozriete do iných veľkomiest na svete, všade pochopili, že je to ideálny dopravný prostriedok. Nás to ešte len čaká, no zo dňa na deň „skútristov“ pribúda. Presadzujú sa rôzne značky, či už kvalitné (a drahé), alebo dovoz z Číny, ktorý láka cenou, no menej už kvalitou či servisom. Výber je na každom z vás individuálne. Kúpu si treba dobre rozmyslieť, zvážiť najmä pomer cena/výkon, obhliadnuť si servis predajcu a poskytované služby v tomto prípade by dizajn mal byt skutočne na poslednom mieste.
Ak teda každé ráno chodíte do práce a poobede domov, sami vlastne ste „tvorcami“ zápchy, skúste skúter na túto dopravu a uvidíte, o čo je krajší svet. Cestovanie sa stane radosťou z jazdy!
Cenovy prehlad
foto
tuning
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
Naposledy upravil/-a kukolarik v So Júl 28, 2007 1:22 pm, upravené celkom 5 krát.
podpis som si este nenastavil
jasne neni problem inak prave pracujem na gabovom scootri, bude mat dve statrany v augustovom motomagazine, mam v hi res aj gabov aj lubov scoot, pripadne milion fotiek s pretekov, do kedy to potrebujes, donesem pripadne v pondelok do BA
ozvi sa mi na mail, daco mozem poslat uz vecer
geetee@gvp-moto.sk inak dufam ze mi das daky mail kontakt kde mas rychli net a neobmedzeny objem mailu
ozvi sa mi na mail, daco mozem poslat uz vecer
geetee@gvp-moto.sk inak dufam ze mi das daky mail kontakt kde mas rychli net a neobmedzeny objem mailu
- alcatelko
- moderátor
- Príspevky: 7443
- Dátum registrácie: Po Máj 01, 2006 2:46 pm
- Skúter: piaggio zip lc
- Bydlisko: malinovo
- Kontaktovať užívateľa:
toto je viac menej oficilana definiicia skutra: skúter má prevažne konvexný rám, malé kolesá, čiastočne samostatnú karosériu a výraznú ochranu vodiča proti znečisteniu od vozovky. Väčšina vozidiel býva zakrytá karosériou...
v bakalarke som robil komplet rozdelenie motocyklov tak som zhanal nejake presne info
v bakalarke som robil komplet rozdelenie motocyklov tak som zhanal nejake presne info

............ http://www.50cm3.eu .............. http://www.facebook.com/50cm3 ..............
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
tak napr kde spomeniem keeway pri lubovom a gabovom scoot? alebo ked motika vystreli tak momov a lilov? mne bude stacit uplne ked sa nepouzie yuki,adams,jmstar,a neviem ake sr_cky podobneho typu (popripade ta hondascrat napísal:heh, GeeTee ti urobí čo ti na očiach uvidí ale budeš museť v tom článku zn. Keeway do neba vychváliť

- alcatelko
- moderátor
- Príspevky: 7443
- Dátum registrácie: Po Máj 01, 2006 2:46 pm
- Skúter: piaggio zip lc
- Bydlisko: malinovo
- Kontaktovať užívateľa:
Re: POMOC S CLANKOM
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj v dnešnej dobe skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné.
!!!pekne somariny...ked uz: ceskoslovenske skutre: legendarna cezeta, manet 100 alebo tatran 125 ktory o 30 rokov predbehol dobu... moped je moped a skuter je skuter ked uz tak simson skuter ale tych u nas beha strasne malo...este tak poloskuter bol pincel jawa 20 co mala skutrove oplechovanie...ako zakladatela skutrov by som spomenul vespu ktoru pozna kazdy...ani ten uvod nestoji za vela!!!
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
!!!skuter vdaka kapotovaniu mozno vyuzivat v horsom pocasi ako klasicku motorku...to by som tam spomenul...!!!
V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali kvalitnejšie štvortakty,
!!! 2t este nie su vinimkou ale napisal by som ze 4t pomaly vytlacaju 2t lebo su uspornejsie a setrnejsie k ziv. prostrediu...zdaleka nie su kvalitnejsie...!!!
Akúsi hranicu tvorí kubatútra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 17 rokov.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov.
!!! na 125ku treba 16 rokov a je to limitovane 15mi konmi vykonu...potom v 18ke moze 25kw a v 21 neobmedzene...!!!
Väčšina modelov má bočný stojan
!!!maloktory ma v zaklade bocak...!!!
!!!pekne somariny...ked uz: ceskoslovenske skutre: legendarna cezeta, manet 100 alebo tatran 125 ktory o 30 rokov predbehol dobu... moped je moped a skuter je skuter ked uz tak simson skuter ale tych u nas beha strasne malo...este tak poloskuter bol pincel jawa 20 co mala skutrove oplechovanie...ako zakladatela skutrov by som spomenul vespu ktoru pozna kazdy...ani ten uvod nestoji za vela!!!
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
!!!skuter vdaka kapotovaniu mozno vyuzivat v horsom pocasi ako klasicku motorku...to by som tam spomenul...!!!
V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali kvalitnejšie štvortakty,
!!! 2t este nie su vinimkou ale napisal by som ze 4t pomaly vytlacaju 2t lebo su uspornejsie a setrnejsie k ziv. prostrediu...zdaleka nie su kvalitnejsie...!!!
Akúsi hranicu tvorí kubatútra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 17 rokov.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov.
!!! na 125ku treba 16 rokov a je to limitovane 15mi konmi vykonu...potom v 18ke moze 25kw a v 21 neobmedzene...!!!
Väčšina modelov má bočný stojan
!!!maloktory ma v zaklade bocak...!!!
............ http://www.50cm3.eu .............. http://www.facebook.com/50cm3 ..............
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
- momoo
- motorkár
- Príspevky: 1545
- Dátum registrácie: Ne Okt 22, 2006 5:26 pm
- Skúter: Piaggio NRG 50 LC, Malaguti F12 LC, Yamaha Bw´s AC -> LC
- Bydlisko: calexcity - chladnička na pocity
- Kontaktovať užívateľa:
tak ta motika musi vystrelitgeetee napísal:tak napr kde spomeniem keeway pri lubovom a gabovom scoot? alebo ked motika vystreli tak momov a lilov? mne bude stacit uplne ked sa nepouzie yuki,adams,jmstar,a neviem ake sr_cky podobneho typu (popripade ta honda) ja budem len rad ked budu scoot stale znamejsie a nebodaj aj uznavanejsie

podpis som si este nenastavil
- kukolarik
- moderátor
- Príspevky: 2142
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 7:11 pm
- Skúter: nemam moto
- Bydlisko: BA-Dubravka, 48°19'04.10"N 17°03'50.10"E
- Kontaktovať užívateľa:
Clanani, upravene, najmä podla Alciho super komentaru, dik alci, pomohlo...
keby este cosi, kazdy nech kludne povie!
dnes by som to chcel dokoncit...
btw co som upravil, je takto vyznacene, takze nemusis citat cele este raz
GeeTee, napriek tomu kto si, ponukam ti akciu. Daj mi na mail kukolarik@pobox.sk foto skutra vo vysokom rozliseni, 300dpi a cca aspon 1600x1200 bodov keewaya a ja to necham uverejnit aj s cenou a GVP moto linkom...
keby este cosi, kazdy nech kludne povie!
dnes by som to chcel dokoncit...
btw co som upravil, je takto vyznacene, takze nemusis citat cele este raz
GeeTee, napriek tomu kto si, ponukam ti akciu. Daj mi na mail kukolarik@pobox.sk foto skutra vo vysokom rozliseni, 300dpi a cca aspon 1600x1200 bodov keewaya a ja to necham uverejnit aj s cenou a GVP moto linkom...
podpis som si este nenastavil
- alcatelko
- moderátor
- Príspevky: 7443
- Dátum registrácie: Po Máj 01, 2006 2:46 pm
- Skúter: piaggio zip lc
- Bydlisko: malinovo
- Kontaktovať užívateľa:
no vespa je vespa...az neskor to zacalo byt piaggio vespa ale teraz je to zas vespa (znacka v koncerne piaggio)...napr klasika vespa mala oznacenie vespa px 50...
............ http://www.50cm3.eu .............. http://www.facebook.com/50cm3 ..............
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
Re: POMOC S CLANKOM
neni tam trochu zli ten slovosled, to vyznie jak keby ty co to podcenovali to stale viac a viac vyuzivali (len tolko)kukolarik napísal: Mnoho ľudí ich zatracuje, mnoho podceňuje a stále viac a viac využíva. Čo to vlastne je?
neviem ci je simson legendarny ale o vespe som pocul od detstva a o simsone som sa dozvedel asi v 2002 ze daco take existujekukoliarik napísal:Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj ...
a oficalny by nebolo lepsie nahradit za ludovy alebo nejako tak to cele pozmenit ze vlastne sa to tak oznacovalo v beznej reci hmm?
neviem ci mamicka v trolejbuse bude vediet o com tocis?kukoliarik napísal:ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá.
by som pozmenil na zamaskovanie, lebo ta tvorba mi pride tak dost divnakukoliarik napísal:Samozrejmosťou je plastová kapotáž, ktorá má za účel nielen ochranu vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu.

neviem o 4T motore ktori by mal vecsi vykon ako 2T pri rovnakom objeme, a 2T u 50ccm minimalne 4roky este nebudu na ustupe, a 4T tiez niesu kvalitnejsie lebo su jak narocne technicky tak na udrzbu oproti 2Tkukoliarik napísal:V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali kvalitnejšie a výkonnejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
toto by som prekopal cele
(sestra teraz dostala vodicak a na zablokovanom 22km domov a rano zas do KN, kde je problem?)kukoliarik napísal:, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 10 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj stredoškolák od 15 rokov veku.
ja som siel z NZ na odblokaciu do BA a samozrejme mi ho neodblokovali a v ten isty den spet, a nejak ma to neznervoznilo, tak de je problem viac ako 10km?
hrubka!kukoliarik napísal:Väčšina skútrov na uliciach má karburátov, ale akceptovateľné emisie európskej
by som nahradil niecim v zmysle, sa deje automaticky, a nie riadi automatika, to jak keby to cez daky procesor mali nastarosti servomotory(mozno tak burgman 650, ale to je zrnko v pusti)kukoliarik napísal:Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás riadi automatika.
inak super
- alcatelko
- moderátor
- Príspevky: 7443
- Dátum registrácie: Po Máj 01, 2006 2:46 pm
- Skúter: piaggio zip lc
- Bydlisko: malinovo
- Kontaktovať užívateľa:
Re: POMOC S CLANKOM
napis radsej teda maju prevazne otvoreny ram...aj tak nik netuusi o com je rec a le znie to zrozumitelnejsiekukoliarik napísal:ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá.
a s tym 2t 4t som ti to uz tiez pisal ze 4t len teraz nabiehaju a z daleka nie su kvalitnejsie...2t v skutri pracuje uz 60rokov a 4t poslednych max 20...takze vyvoj je kus dalej,tym padom aj kvalita...
p.s.: dost oblubeny moto zvrat: motory su vykrmovane karburatorom

a sry za to ale pripada mi to kus ako slohova praca...take kus nudne na to aby to bol seriozny clanok
a som zvedavy na tu cast tuning

............ http://www.50cm3.eu .............. http://www.facebook.com/50cm3 ..............
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
- kukolarik
- moderátor
- Príspevky: 2142
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 7:11 pm
- Skúter: nemam moto
- Bydlisko: BA-Dubravka, 48°19'04.10"N 17°03'50.10"E
- Kontaktovať užívateľa:
Re: POMOC S CLANKOM
konvexny je tam preto, lebo otvoreny tiez nik nevie co to je, takto to aspon vyzera odborne...alcatelko napísal: napis radsej teda maju prevazne otvoreny ram...aj tak nik netuusi o com je rec a le znie to zrozumitelnejsie
a s tym 2t 4t som ti to uz tiez pisal ze 4t len teraz nabiehaju a z daleka nie su kvalitnejsie...2t v skutri pracuje uz 60rokov a 4t poslednych max 20...takze vyvoj je kus dalej,tym padom aj kvalita...
p.s.: dost oblubeny moto zvrat: motory su vykrmovane karburatorom![]()
a sry za to ale pripada mi to kus ako slohova praca...take kus nudne na to aby to bol seriozny clanok
a som zvedavy na tu cast tuning
tie 2T a 4T este preklepem daako... asi nebudu lespie, kvalitnejsie, ale len modernejsie,...
slohova praca je to vcasti vyvoja, potom to prejde korekturou, doladi sa slovosled, ako *GT spominal, vyladia hrubky, grafik sa vyblazni a bude sa vam to pacit...
a na tuning ja nie som zvedavy, lebo o tom nedam dokopy suvislu vetu, takze GT ci alci, neviete daco dat do kopy? Netreba vela, tak jeden odstavec, 1000 znakov s medzerami... ja to uz potom upravim..
- na co je tuning
- co sa upravuje/variator, motor, vyfuk..../
- co sa ziska/sila vykoén, vzhlad, zvuk.../
- riziko tunenia
- ceny zhruba/ najbeznejsia uprava, super uprava, najdrahsia uprava/
podpis som si este nenastavil
- alcatelko
- moderátor
- Príspevky: 7443
- Dátum registrácie: Po Máj 01, 2006 2:46 pm
- Skúter: piaggio zip lc
- Bydlisko: malinovo
- Kontaktovať užívateľa:
to je teda fasa...ty uverejnis clanok ktory ti prakticky polka fora pisala,koli tvojmu prospechu
keby to aspon bolo nezistne
ak chces s tym tuningom ti pomozem ale na to treba cas...


............ http://www.50cm3.eu .............. http://www.facebook.com/50cm3 ..............
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
scooter racing team, vývoj, výroba a úpravy racing dielov
- kukolarik
- moderátor
- Príspevky: 2142
- Dátum registrácie: St Feb 07, 2007 7:11 pm
- Skúter: nemam moto
- Bydlisko: BA-Dubravka, 48°19'04.10"N 17°03'50.10"E
- Kontaktovať užívateľa:
alci, vsak to je pre mna len taka potencionalna vyhoda, keby z toho boli prachy, ta by som z nich zasponzoroval zraz... mozno z toho raz dostanem lepsiu pracu, ked ukazem moju vseobecnost, lebo doteraz som maval ine temy... cize je to len zrnko v mori...alcatelko napísal:to je teda fasa...ty uverejnis clanok ktory ti prakticky polka fora pisala,koli tvojmu prospechukeby to aspon bolo nezistne
ak chces s tym tuningom ti pomozem ale na to treba cas...
ohlaom tuningu, moc sa stym netrap, potrebujem len cca 5-10 suvislich viet, alebo takych bodov, coho sa mozem chytit, nie neviem ake konkretnosti...
priklad:
Tuning vyfuku
Vyfuk sluzi na odvadzanie prebytocnych plynov z motora. Pokial je odvod zadany vyrobcom, motor splna predpisane parametre. Preto je vhodne vyfuk upravit, cim sa dosiahne maximalka... Upravit je ho mozne sposobom XXX co je uprava samotneho kolena, alebo sposobom YYY, co je nadstavba. Ziska sa tak nielen lepsia akceleracia, ale najma blabal
taketo cosi o dvoch troch najbeznejsich prvkoch staci. Asi to bude vyfyk, 70ccm kit a valceky. Viac netreba, to zatram optickym tuningom...
PS: Akurat som v priklade napisal totallnu kravinu, tak to eberte vazne, len ako priklad"!!!!
podpis som si este nenastavil