POMOC S CLANKOM
Napísané: Št Júl 19, 2007 9:41 am
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
Pracujem pre casopis Multimedia http://www.multimediamag.sk a idem pisat clanok, ktory ma mat takuto strukturu:
4 strany - pokec o tom co je skuter, aky je, na co dat pozor atd...
2 strany - prehlad predavanych skutov s cenami
1 strana - extrem tuning
Chcel by som vas vsetkych teraz pekne oslovit, ze pridam to sem, pricom by som chcel pocut vase komentare, kritiku, chyby a doplnujuce informacie, ktore vzdy doplnim a takto stvorim jeden slusny clanok.
Nema to byt moc odborne pisane, proste tak, aby aj mamicka v elektricke si to mohla precitat a pochopila. Cize tam budu aj banality,ktore su nam vsetkym zname, ale pre uplnost informacii ich tam musim pridat.
-----------------------------
Skúter – pomaly sa dostáva medzi nás...
Idete po ulici a počujete čosi vrčať, obzriete sa vidíte – skúter. Áno, je ich čoraz viac a viac, majú elegantné aj športové farby či tvary. Prepletajú sa medzi autami, jazdia vždy a všade, parkujú po chodníkoch a zosadajú z nich mladý aj starší ľudia. Mnoho ľudí ich zatracuje, mnoho podceňuje a stále viac a viac využíva. Čo to vlastne je?
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj v dnešnej dobe skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné. Nezabudnuteľná je legendárna CeZeta, manet 100 alebo tatran 125, ktorý v tom čase predbehol dobu. Za zakladateľa skútrov sa považuje spoločnosť Vespa, ktorá ako prvá začala vyrábať stroje, ktoré sa mierne podobajú tým dnešným. Mimochodom, táto spoločnosť ich dodnes vyrába a drží si svoj retro štýl.
Všeobecná defininícia skútra hovorí o motocykli, ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá. Samozrejmosťou je plastová kapotáž, ktorá má za účel nielen ochranu vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu. Automatická prevodovka v podobe variárora je taktiež jedným hlavným znakom. A to sú vlastne hlavné body, čím sa odlišuje od skutočnej motorky s veľkými kolesami, manuálnou prevodovkou či takmer nulovým úložným priestorom. Navyše, aj v horšom počasí sa dá bez problémov absolvovať kratšiu trasu, čo na veľkej motorke môžeme považovať za takmer nemysliteľné.
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
Motor
Každý skúter je poháňaný benzínovým motorom. Áno, sú prototypy s dieselovým motorom, elektrickým, no je ich tak málo, že v skutočnosti sa na reálny trh ešte nedostali. V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali modernejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
Všeobecne sa skútre vyrábajú od najnižšej kubatúry 50ccm až po tie najvyššie okolo 650ccm. Rozdiely sú najmä vo výkone, rozmeroch a, samozrejme, cene.
Väčšina, ktoré na našom území „behajú“ sú malé päťdesiatky, nazývané aj „poldecáky“. Vhodné sú do menšieho mesta a na blízke, skutočne blízke okolie. Ich maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici do 50km/h, čo postačuje na pohodlný prejazd mestom, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 10 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj stredoškolák od 15 rokov veku.
Akúsi hranicu tvorí kubatúra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 16 rokov, pričom výkon nesmie presiahnuť 15 konských síl. V každom prípade, skútre s takouto kubatúrou sú vhodné aj do veľkomesta, nestratí sa na diaľničných obchvatoch a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 100 km/h. Na výlety bez problémov aj v dvojici a nejakých 50 až 100 kilometrov nie je žiaden problém. Tieto skútre sa nazývajú aj „osminkové“.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov, prípadne 18 rokov, pokiaľ je motor do 25 kilowatov. Ich výkon je porovnateľný s menšími klasickými motorkami. Sú elegantné a pohodlné, určené skôr na dlhšie cesty ako klasické krátke trasy v meste. A navyše, v meste nie sú až tak vhodné, nakoľko ich rozmery a akási obratnosť je prispôsobená skôr prejazdom mesta pri dlhších výjazdoch, ako dennému prepletaniu sa v zápchach. Väčšina ľudí, čo kupuje takúto kategóriu patrí medzi skúsených motorkárov, ktorý veľmi presne vedia, čo od toho-ktorého stroja požadujú.
Väčšina skútrov na uliciach má motor vykrmovaný karburátorom, ale akceptovateľné emisie európskej únie sa stále znižujú, preto prichádza na rad vstrekovanie. Má síce nižšie emisie, menšiu spotrebu a o čosi vyšší výkon, ale jeho oprava v bežných domácich podmienkach je takmer nemožná.
Výbava
Medzi základnú výbavu skútra patrí kvalitná kapotáž. Jej hlavnou úlohou je chrániť jazda pred nečistotou, dažďom a vďaka premyslenej aerodynamike aj vetrom. Skúter je určený skôr na menšie vzdialenosti, preto sa predpokladá „civilné“ oblečenie.
Niektoré modely ponúkajú bočný stojan, ktorý dobre poslúži pri krátkej prestávke, hlavný stojan je predsa len bezpečnejší pri dlhšom odstavení. Úložný priestor pod riadidlami slúži na odloženie drobností ako peňaženka, mobilný telefón a pod. počas jazdy. Odklopením sedadla sa ukáže priestor pre helmu. Každý model ponúka ako voliteľné príslušenstvo zadný kufrík, ktorý si môžete zvoliť podľa vašich potrieb. Mala by sa doň zmestiť prilba pre spolujazdca, prípadne nejaké ošatenie v prípade zlého počasia. Prvok, ktorý snáď nikdy nezmizne je klasické „uško“ pre zavesenie tašku pred nohy jazdca. Keďže na skútri sa sedí ako na stoličke, na takzvaný „ženský spôsob“, je to ideálne miesto pre tašku s nákupom, ktorý pridržíte kolenami.
Ovládanie
Tento stroj je určený širokej verejnosti a nie špecifickej skupine záujemcov, preto je ovládanie prispôsobené, aby bolo čo najjednoduchšie. Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás riadi automatika. Pravou rukou otočíte rukoväťou plynu a už aj idete. Predná a zadná brzda je riešená veľmi obdobne ako na bicykli – páčkami. Smerovky máte presne umiestnené na palec ľavej ruku. Uprostred vás palubná doska, ktorá je veľmi podobná tej v automobile, informuje o všetkých dôležitých prvkoch, ktoré počas jazdy potrebujete. Predný reflektor vám ožaruje cestu, koncové svetlo je spojené s brzdovým a vy skutočne nemáte inú starosť, ako sledovať premávku a vychutnávať si jazdu.
Keď ste dorazili do cieľa vašej jazdy, postavíte skúter na stojan, umiestnite si prilbu pod sedadlo, vytočíte riadidlá do ľava a vytiahnete kľúč a hrdo odkráčate. Skutočne to trvá len o pár sekúnd dlhšie, ako ukončenie jazdy v automobile.
Hospodárnosť
Výhodou takéhoto prostriedku je jednoznačná úspora času. Nikdy sa vám nestane, že sa zaseknete v zápche a nikdy už nebudete hľadať voľné parkovacie miesto. Takto môžete byť zaručene presne tam kde potrebujete a nemusíte len odhadovať čas.
Finančná úspora je v tomto prípade nepopierateľna. Či už si vyberiete skúter s kubatúrou 50ccm a spotrebou okolo 2 litre/100km, alebo ideálnejšiu stodvadsaťpäťku, so spotrebou okolo 3 litre/100 km a či maxiskúter, pri ktorom sa nad hodnotu 4 litre dostanete ťažko, stále sú to vynikajúce hodnoty. A toto nie sú „laboratórne“ čísla, ale realita. Napriek tomu, že skútrom jazdíte prevažne v meste a prevažne vždy zrýchľujete na plný plyn, tieto hodnoty sú skutočne reálne a redakciou overené v praxi!
Istý druh úspory sa prejavuje aj obstarávacou cenou, ktorá je podstatne nižšia ako pri automobile.
Bezpečnosť
Tento faktor je veľmi dôležitý! Však stačí si pozrieť štatistiky za rok 2006, koľko ľudí sa zranilo, koľko zomrelo... Skúter je rovnako nebezpečný ako akákoľvek iná motorka. Stačí malá nepozornosť iného šoféra a človek sa razom ocitne na ceste, ktorá nie je zrovna mäkká. Preto je dôležité vždy nosiť prilbu. Áno, aj keď je teplo, aj keď len na malý kúsok, aj keď... proste vždy! Je to skutočne to najmenej, čo môžete urobiť pre záchranu svojho života.
Spôsob jazdy treba prispôsobiť podmienkam. Samozrejmosťou je dodržiavanie rýchlosti a všetkých ostatných predpisov. Reálna situácia je však o čosi horšia. Motorky a zvlášť menšie skútre majú úžasnú nevýhodu – veľmi ľahko sa dostanú do mŕtveho bodu. Teda pokiaľ idete za autom, bez problémov sa dostanete na miesto, kde vás vodič nevidí v žiadnom zrkadle. Preto platí akási nepísaná zásada, že motorkár nemá nikdy prednosť, aj keď dopravné značenie ukazuje inak, správať sa treba tak, že tú prednosť nemáte. A akési heslo každého je – predvídať. Predpokladať musíte vždy ten najhorší scenár, ktorý vás čaká na každej jednej križovatke! Totiž bežne sa stáva, že šoféri automobilov otvárajú dvere, vyhadzujú predmety cez okno, nepoužívajú smerovky či odmietajú registrovať motorkárov a tak ich vytláčajú na krajnicu.
Ochrana zdravia je jednoduchá – správne oblečenie. Minimálna výbava aj v lete je ľadvinový pás, ktorý ochráni váš chrbát pred prechladnutím. Na dlhšie cesty sa samozrejme odporúča špeciálna bunda s chráničmi, nohavice z materiálu, ktorý neprefúkne a rukavice. Jazdite opatrne, lebo život máte len jeden. A nepodceňujte počasie, lebo zdravie máte tiež len jedno!
Na záver len pripomíname, že špeciálna motolekárnička stojí do 500 Sk a skutočne by mala mať svoje miesto v každom jednom motocykli!
Zápory
Všetko má svoje pre a proti. Malá spotreba, jednoduchá doprava či parkovanie sú tie plusy. No nájde sa aj zopár mínusov. Ráno sa zobudíte s pocitom, že máte dosť času, lebo na skútri do práce to máte naozaj chvíľku, aj keby zápcha bola. No a vonku prší – v lepšom prípade. V tom horšom je nasnežené... Vtedy máte dve možnosti – buď zvoliť iný spôsob dopravy(auto, taxi, MHD) alebo sa poriadne obliecť.
Druhým záporom je osobnosť. Totiž nejaký právnik na súd nemôže v obleku prísť na skútri. Jednoducho spoločnosť to „nedovolí“. Tak isto je to s obchodnými stretnutiami, lekárskou pohotovosťou či iným postavením v spoločnosti. Proste niektoré veci nie sú akceptovateľné.
No a v neposlednom rade je tu mierny problém s prakovanim. Automobil môžete nechať vonku, pretože je to bežné. No motorka ešte stále nie je až tak bežný jav a ako magnet priťahuje vandalov. Navyše je ju omnoho jednoduchšie odcudziť ako auto a poškodenie? Nestojí na štyroch kolesách, čiže prevaliť ju, či minimálne zhodiť zo stojana nie je až taký problém. Preto je vhodné riešiť nejaký rozumný spôsob garážovania. V rodinných domoch to nie je problém, no v panelových bytoch takmer neriešiteľný. Často sa teda obsadia mopedárne, kočikárne alebo pokiaľ sa v dome nachádza nákladný výťah, tak sa motorka dostáva až na poschodia. Problémom je čas „garážovania“. Nakoľko z auta vystúpite a odídete, ale skúter musíte najprv nechať vychladnúť, následne prekonávať schody a najčastejšie koleso zamknúť o nejaký pevný bod.
Zhrnutie
Skúter je mala motorka, ktorá postráda všetky zápory veľkého motocykla, napriek tomu však využíva všetky jeho výhody. Spoločnosť tvrdí, že je to skôr ako hobby pre mladých chlapcov, no pokiaľ sa pozriete do iných veľkomiest na svete, všade pochopili, že je to ideálny dopravný prostriedok. Nás to ešte len čaká, no zo dňa na deň „skútristov“ pribúda. Presadzujú sa rôzne značky, či už kvalitné (a drahé), alebo dovoz z Číny, ktorý láka cenou, no menej už kvalitou či servisom. Výber je na každom z vás individuálne. Kúpu si treba dobre rozmyslieť, zvážiť najmä pomer cena/výkon, obhliadnuť si servis predajcu a poskytované služby v tomto prípade by dizajn mal byt skutočne na poslednom mieste.
Ak teda každé ráno chodíte do práce a poobede domov, sami vlastne ste „tvorcami“ zápchy, skúste skúter na túto dopravu a uvidíte, o čo je krajší svet. Cestovanie sa stane radosťou z jazdy!
Cenovy prehlad
foto
tuning
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!
Pracujem pre casopis Multimedia http://www.multimediamag.sk a idem pisat clanok, ktory ma mat takuto strukturu:
4 strany - pokec o tom co je skuter, aky je, na co dat pozor atd...
2 strany - prehlad predavanych skutov s cenami
1 strana - extrem tuning
Chcel by som vas vsetkych teraz pekne oslovit, ze pridam to sem, pricom by som chcel pocut vase komentare, kritiku, chyby a doplnujuce informacie, ktore vzdy doplnim a takto stvorim jeden slusny clanok.
Nema to byt moc odborne pisane, proste tak, aby aj mamicka v elektricke si to mohla precitat a pochopila. Cize tam budu aj banality,ktore su nam vsetkym zname, ale pre uplnost informacii ich tam musim pridat.
-----------------------------
Skúter – pomaly sa dostáva medzi nás...
Idete po ulici a počujete čosi vrčať, obzriete sa vidíte – skúter. Áno, je ich čoraz viac a viac, majú elegantné aj športové farby či tvary. Prepletajú sa medzi autami, jazdia vždy a všade, parkujú po chodníkoch a zosadajú z nich mladý aj starší ľudia. Mnoho ľudí ich zatracuje, mnoho podceňuje a stále viac a viac využíva. Čo to vlastne je?
Skútre tu boli odjakživa, len sme si to akosi neuvedomili. Či už legendárny Simson alebo staručká babeta, všetko by sme mohli zaradiť do tejto kategórie. Vtedy mali oficiálny názov moped a niekto aj v dnešnej dobe skúter nazve mopedom. Teoreticky správne, prakticky je to čosi iné. Nezabudnuteľná je legendárna CeZeta, manet 100 alebo tatran 125, ktorý v tom čase predbehol dobu. Za zakladateľa skútrov sa považuje spoločnosť Vespa, ktorá ako prvá začala vyrábať stroje, ktoré sa mierne podobajú tým dnešným. Mimochodom, táto spoločnosť ich dodnes vyrába a drží si svoj retro štýl.
Všeobecná defininícia skútra hovorí o motocykli, ktorý má prevažne konvexný rám a malé kolesá. Samozrejmosťou je plastová kapotáž, ktorá má za účel nielen ochranu vodiča, ale aj tvorbu úložného priestoru či dizajnu. Automatická prevodovka v podobe variárora je taktiež jedným hlavným znakom. A to sú vlastne hlavné body, čím sa odlišuje od skutočnej motorky s veľkými kolesami, manuálnou prevodovkou či takmer nulovým úložným priestorom. Navyše, aj v horšom počasí sa dá bez problémov absolvovať kratšiu trasu, čo na veľkej motorke môžeme považovať za takmer nemysliteľné.
Skútre sú vymyslené ako jednoduché stroje a skonštruované tak, aby boli takmer bezúdržbové a jednoducho ovládateľné. Sú teda vhodné pre každého, bez rozdielu pohlavia, výšky či váhy. Určené sú najmä do mesta, ako „približovadlo“ po upchatých mestských uliciach s minimálnou možnosťou parkovania. A samozrejme do dobrého počasia! Toto je teoretický pohľad, pozrime sa na ne z praktického...
Motor
Každý skúter je poháňaný benzínovým motorom. Áno, sú prototypy s dieselovým motorom, elektrickým, no je ich tak málo, že v skutočnosti sa na reálny trh ešte nedostali. V minulosti sa jednalo o dvojtaktné motory, dnes sú skôr výnimkou a ich miesto prebrali modernejšie štvortakty, ktoré sú viac šetrné k životnému prostrediu.
Všeobecne sa skútre vyrábajú od najnižšej kubatúry 50ccm až po tie najvyššie okolo 650ccm. Rozdiely sú najmä vo výkone, rozmeroch a, samozrejme, cene.
Väčšina, ktoré na našom území „behajú“ sú malé päťdesiatky, nazývané aj „poldecáky“. Vhodné sú do menšieho mesta a na blízke, skutočne blízke okolie. Ich maximálna rýchlosť sa pohybuje na hranici do 50km/h, čo postačuje na pohodlný prejazd mestom, ale na nejaký výlet do vzdialenosti väčšej ako 10 km zabudnite. Vodičské oprávnenie získa aj stredoškolák od 15 rokov veku.
Akúsi hranicu tvorí kubatúra 125ccm. Na takýto stroj je totiž potrebné mať rozšírený vodičský preukaz. Totiž bežne ku skupine B/automobil/ dostanete oprávnenie pre motocykel do 50ccm. Je to snáď najväčší zápor tejto triedy, pretože vodičský preukaz stojí čas, ktorý v dnešnom ubehanom svete si nájde skutočne málokto. A samozrejme financie. Veková hranica v tomto prípade je od 16 rokov, pričom výkon nesmie presiahnuť 15 konských síl. V každom prípade, skútre s takouto kubatúrou sú vhodné aj do veľkomesta, nestratí sa na diaľničných obchvatoch a maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 100 km/h. Na výlety bez problémov aj v dvojici a nejakých 50 až 100 kilometrov nie je žiaden problém. Tieto skútre sa nazývajú aj „osminkové“.
Od triedy 250 kubických centimetrov začína kategória „maxiskúter“. V prvom rade je potrebné mať vodičský preukaz ako na skutočnú motorku, ktorý je obmedzený vekovou hranicou od 21 rokov, prípadne 18 rokov, pokiaľ je motor do 25 kilowatov. Ich výkon je porovnateľný s menšími klasickými motorkami. Sú elegantné a pohodlné, určené skôr na dlhšie cesty ako klasické krátke trasy v meste. A navyše, v meste nie sú až tak vhodné, nakoľko ich rozmery a akási obratnosť je prispôsobená skôr prejazdom mesta pri dlhších výjazdoch, ako dennému prepletaniu sa v zápchach. Väčšina ľudí, čo kupuje takúto kategóriu patrí medzi skúsených motorkárov, ktorý veľmi presne vedia, čo od toho-ktorého stroja požadujú.
Väčšina skútrov na uliciach má motor vykrmovaný karburátorom, ale akceptovateľné emisie európskej únie sa stále znižujú, preto prichádza na rad vstrekovanie. Má síce nižšie emisie, menšiu spotrebu a o čosi vyšší výkon, ale jeho oprava v bežných domácich podmienkach je takmer nemožná.
Výbava
Medzi základnú výbavu skútra patrí kvalitná kapotáž. Jej hlavnou úlohou je chrániť jazda pred nečistotou, dažďom a vďaka premyslenej aerodynamike aj vetrom. Skúter je určený skôr na menšie vzdialenosti, preto sa predpokladá „civilné“ oblečenie.
Niektoré modely ponúkajú bočný stojan, ktorý dobre poslúži pri krátkej prestávke, hlavný stojan je predsa len bezpečnejší pri dlhšom odstavení. Úložný priestor pod riadidlami slúži na odloženie drobností ako peňaženka, mobilný telefón a pod. počas jazdy. Odklopením sedadla sa ukáže priestor pre helmu. Každý model ponúka ako voliteľné príslušenstvo zadný kufrík, ktorý si môžete zvoliť podľa vašich potrieb. Mala by sa doň zmestiť prilba pre spolujazdca, prípadne nejaké ošatenie v prípade zlého počasia. Prvok, ktorý snáď nikdy nezmizne je klasické „uško“ pre zavesenie tašku pred nohy jazdca. Keďže na skútri sa sedí ako na stoličke, na takzvaný „ženský spôsob“, je to ideálne miesto pre tašku s nákupom, ktorý pridržíte kolenami.
Ovládanie
Tento stroj je určený širokej verejnosti a nie špecifickej skupine záujemcov, preto je ovládanie prispôsobené, aby bolo čo najjednoduchšie. Počas jazdy neobsluhujete spojku, ani radenie rýchlostí, všetko za vás riadi automatika. Pravou rukou otočíte rukoväťou plynu a už aj idete. Predná a zadná brzda je riešená veľmi obdobne ako na bicykli – páčkami. Smerovky máte presne umiestnené na palec ľavej ruku. Uprostred vás palubná doska, ktorá je veľmi podobná tej v automobile, informuje o všetkých dôležitých prvkoch, ktoré počas jazdy potrebujete. Predný reflektor vám ožaruje cestu, koncové svetlo je spojené s brzdovým a vy skutočne nemáte inú starosť, ako sledovať premávku a vychutnávať si jazdu.
Keď ste dorazili do cieľa vašej jazdy, postavíte skúter na stojan, umiestnite si prilbu pod sedadlo, vytočíte riadidlá do ľava a vytiahnete kľúč a hrdo odkráčate. Skutočne to trvá len o pár sekúnd dlhšie, ako ukončenie jazdy v automobile.
Hospodárnosť
Výhodou takéhoto prostriedku je jednoznačná úspora času. Nikdy sa vám nestane, že sa zaseknete v zápche a nikdy už nebudete hľadať voľné parkovacie miesto. Takto môžete byť zaručene presne tam kde potrebujete a nemusíte len odhadovať čas.
Finančná úspora je v tomto prípade nepopierateľna. Či už si vyberiete skúter s kubatúrou 50ccm a spotrebou okolo 2 litre/100km, alebo ideálnejšiu stodvadsaťpäťku, so spotrebou okolo 3 litre/100 km a či maxiskúter, pri ktorom sa nad hodnotu 4 litre dostanete ťažko, stále sú to vynikajúce hodnoty. A toto nie sú „laboratórne“ čísla, ale realita. Napriek tomu, že skútrom jazdíte prevažne v meste a prevažne vždy zrýchľujete na plný plyn, tieto hodnoty sú skutočne reálne a redakciou overené v praxi!
Istý druh úspory sa prejavuje aj obstarávacou cenou, ktorá je podstatne nižšia ako pri automobile.
Bezpečnosť
Tento faktor je veľmi dôležitý! Však stačí si pozrieť štatistiky za rok 2006, koľko ľudí sa zranilo, koľko zomrelo... Skúter je rovnako nebezpečný ako akákoľvek iná motorka. Stačí malá nepozornosť iného šoféra a človek sa razom ocitne na ceste, ktorá nie je zrovna mäkká. Preto je dôležité vždy nosiť prilbu. Áno, aj keď je teplo, aj keď len na malý kúsok, aj keď... proste vždy! Je to skutočne to najmenej, čo môžete urobiť pre záchranu svojho života.
Spôsob jazdy treba prispôsobiť podmienkam. Samozrejmosťou je dodržiavanie rýchlosti a všetkých ostatných predpisov. Reálna situácia je však o čosi horšia. Motorky a zvlášť menšie skútre majú úžasnú nevýhodu – veľmi ľahko sa dostanú do mŕtveho bodu. Teda pokiaľ idete za autom, bez problémov sa dostanete na miesto, kde vás vodič nevidí v žiadnom zrkadle. Preto platí akási nepísaná zásada, že motorkár nemá nikdy prednosť, aj keď dopravné značenie ukazuje inak, správať sa treba tak, že tú prednosť nemáte. A akési heslo každého je – predvídať. Predpokladať musíte vždy ten najhorší scenár, ktorý vás čaká na každej jednej križovatke! Totiž bežne sa stáva, že šoféri automobilov otvárajú dvere, vyhadzujú predmety cez okno, nepoužívajú smerovky či odmietajú registrovať motorkárov a tak ich vytláčajú na krajnicu.
Ochrana zdravia je jednoduchá – správne oblečenie. Minimálna výbava aj v lete je ľadvinový pás, ktorý ochráni váš chrbát pred prechladnutím. Na dlhšie cesty sa samozrejme odporúča špeciálna bunda s chráničmi, nohavice z materiálu, ktorý neprefúkne a rukavice. Jazdite opatrne, lebo život máte len jeden. A nepodceňujte počasie, lebo zdravie máte tiež len jedno!
Na záver len pripomíname, že špeciálna motolekárnička stojí do 500 Sk a skutočne by mala mať svoje miesto v každom jednom motocykli!
Zápory
Všetko má svoje pre a proti. Malá spotreba, jednoduchá doprava či parkovanie sú tie plusy. No nájde sa aj zopár mínusov. Ráno sa zobudíte s pocitom, že máte dosť času, lebo na skútri do práce to máte naozaj chvíľku, aj keby zápcha bola. No a vonku prší – v lepšom prípade. V tom horšom je nasnežené... Vtedy máte dve možnosti – buď zvoliť iný spôsob dopravy(auto, taxi, MHD) alebo sa poriadne obliecť.
Druhým záporom je osobnosť. Totiž nejaký právnik na súd nemôže v obleku prísť na skútri. Jednoducho spoločnosť to „nedovolí“. Tak isto je to s obchodnými stretnutiami, lekárskou pohotovosťou či iným postavením v spoločnosti. Proste niektoré veci nie sú akceptovateľné.
No a v neposlednom rade je tu mierny problém s prakovanim. Automobil môžete nechať vonku, pretože je to bežné. No motorka ešte stále nie je až tak bežný jav a ako magnet priťahuje vandalov. Navyše je ju omnoho jednoduchšie odcudziť ako auto a poškodenie? Nestojí na štyroch kolesách, čiže prevaliť ju, či minimálne zhodiť zo stojana nie je až taký problém. Preto je vhodné riešiť nejaký rozumný spôsob garážovania. V rodinných domoch to nie je problém, no v panelových bytoch takmer neriešiteľný. Často sa teda obsadia mopedárne, kočikárne alebo pokiaľ sa v dome nachádza nákladný výťah, tak sa motorka dostáva až na poschodia. Problémom je čas „garážovania“. Nakoľko z auta vystúpite a odídete, ale skúter musíte najprv nechať vychladnúť, následne prekonávať schody a najčastejšie koleso zamknúť o nejaký pevný bod.
Zhrnutie
Skúter je mala motorka, ktorá postráda všetky zápory veľkého motocykla, napriek tomu však využíva všetky jeho výhody. Spoločnosť tvrdí, že je to skôr ako hobby pre mladých chlapcov, no pokiaľ sa pozriete do iných veľkomiest na svete, všade pochopili, že je to ideálny dopravný prostriedok. Nás to ešte len čaká, no zo dňa na deň „skútristov“ pribúda. Presadzujú sa rôzne značky, či už kvalitné (a drahé), alebo dovoz z Číny, ktorý láka cenou, no menej už kvalitou či servisom. Výber je na každom z vás individuálne. Kúpu si treba dobre rozmyslieť, zvážiť najmä pomer cena/výkon, obhliadnuť si servis predajcu a poskytované služby v tomto prípade by dizajn mal byt skutočne na poslednom mieste.
Ak teda každé ráno chodíte do práce a poobede domov, sami vlastne ste „tvorcami“ zápchy, skúste skúter na túto dopravu a uvidíte, o čo je krajší svet. Cestovanie sa stane radosťou z jazdy!
Cenovy prehlad
foto
tuning
NECITOVAT
lebo je to dlhe, vzdy cituj len tek kusok, ku ktoremu sa chces vyjadrit!!!