[FAQ]Zábeh Valca - Ako na to!?

Sem môžete písať recenzie prípadne iné články

Moderátor: Moderators

Správa
Autor
Užívateľov profilový obrázok
Davidian
moderátor
moderátor
Príspevky: 4569
Dátum registrácie: Ne Máj 09, 2010 11:17 am
Skúter: Aprilia SR50R - DERBI GP1 125
Bydlisko: Bratislava - Staré Mesto
Kontaktovať užívateľa:

[FAQ]Zábeh Valca - Ako na to!?

#1 Príspevok od užívateľa Davidian » Po Feb 07, 2011 1:49 pm

Nakolko sa nazory na spravny zabeh dost rozchadzaju, a pravdepodobne pre to neexistuje ani nejake idealne riesenie, rozhodol som sa ze sa s Vami podelim o moj skromny pohlad ako na to. Povedal by som ze je to taka zlata stredna cesta medzi 800km zabehovych problemov a plnym kotlom.

Zabeh valca

1) Co sa deje s novymi dielmi?
2) Aky ucinok ma zabeh?
3) Musi sa naozaj zabiehat?
4) Ako najlepsie zabehnut?


1) Co sa deje s novymi dielmi

Ked je motor novy, alebo ked donho montujeme nove diely, tak nie vzdy uplne dokonale vsetko do seba pasuje. Toto suvisi so vseobecnou toleranciou, ktora nastava pri vyrobe suciastok, aj ked sa postupne casom v ramci vyvoja redukuje, neda sa jej nikdy uplne zabranit. Pri pieste, piestnom kruzku a valci, mozu povrchy a zaoblenia vykazovat iste, aj ked castokrat nepatrne, ci nebadatelne nerovnosti, resp. nerovnomernosti, co ma za nasledok, ze trenie ktore vznika, nie je rovnomerne rozlozene po celom obvode, ale je na niektorych miestach (v tych kde su tie nerovnosti) vacsie.
Toto moze mat nasledok taky, ze napriklad plocha, ktorou piest odovzdava svoje teplo valcu nie je taka, ako je urcene, co sa moze prejavit na chladeni.
To znamena, ze valec sa zohrieva viac prave v miestach tychto nerovnosti, ako na ostavajucej ploche. Vysledok je potom taky, ze sa tieto miesta na rozdiel od tych chladnejsich, silnejsie teplom rozpinaju a vznikaju dalsie nerovnosti, a celkova pravidelnost trenia je narusena a dostava nas este dalej od povodneho umyslu.
Zvyseny vznik tepla a silnejsie trenie su potom dovodom, ze opotrebenie na spomenutych miestach moze narastat. Toto moze mat za nasledok zadrenie piestu a podobne, nakolko sa trenie a tym padom aj teplota zvysuje, az to motor raz nevydrzi a vypoveda.

2) Aky ucinok ma zabeh?

Zabeh sluzi na to, aby sa tieto opisane nerovnosti a nerovnomernosti postupne odstranili, podla moznosti co najsetrnejsie, kedze sa odstranuju trenim ako takym. Toto sa deje, prehladnym a setrnym chodom motora, ktory sa o to uz postara, pokial na to budeme dbat pocas celej doby zabehu.. Napriklad nie uplne okruhly piestny kruzok, ktory trosku pretrca cez piest na jednej strane, sa takto setrne opotrebuje a lepsie si sadne na stenu valca. Fungovat to bude ale len vtedy, pokial toto chcene opotrebenie nebude pricinou vacsich skod. Zamer je teda sa takychto extremnych situacii sa vyvarovat, a zamedzit priciny takehoto opotrebenia, ktore by mohli uskodit motoru az dovtedy, pokial vsetko nebude do seba pasovat tak ako ma..

3) Musi sa naozaj zabiehat?

Vyrobne metody sa casom stale zdokonaluju, a su presnejsie a presnejsie, co tuto uz spomenutu vseobecnu toleranciu tlaci smerom k minimu. Aj ked sa nulova tolerancia realne neda dosiahnut, musim povedat ze v sucasnosti, je riziko takychto nechcenych situaci nizsie ako v minulosti. Ale aj tak tam tie nerovnosti a nedokonalosti su pritomne a je nevyhnutne ich pred maximalnym zatazenim motora odstranit. Aj ine veci este stoja za spomenutie, ako pripadne necistoty, ktore padli do valca pri montovani, nerovnosti na stene valca, ostre hrany atd. Toto vsetko sa zabehom zabrusi, vyrovna a v konecnom dosledku motoru len prospeje. Dalo by sa povedat, ze fazy zabehu su kratise ako v minulosti. Tak isto to neznamena, ze ked vynechame zabeh, ze sa motor hned pokazi, ked pridame plyn, ale kazdopadne je lepsie dat novemu motoru trosku casu, nez si vsetko sadne ako ma, aby nam aj nasledne vedel sluzit tak, ako to od neho ocakavame.

4) Ako najlepsie zabehnut?

Ako som spominal nazory na zabeh sa lisia. Zvacsa zalezi od toho, kto vam zabeh vysvetluje, a aky ma na to osobny nazor. Niekto je zo „starej skoly“ a vyzna sa skor v tej stasej technologii roznych zabiehacich ritualov, ktore musite bezpodmienecne dodrzat vam povie nieco ine, ako ten kto sa nechal uplne presvedcit spolahlivostou sucasnej technologie spracovania, ak to tak mozem napisat.
Na ilustraciu, niekto vam povie svoj nazor o nutnosti zabeh natiahnut na obrovsku dlzku 800-1000km a na druhej strane niekto zas, ze ho mozete uplne vynechat. Poucenia typu, kade mate chodit, a ako mate chodit, ako dlhe vyjazdy mate jednotlivo v zabehu absolvovat, taktiez ze mate ist x kilometrov rychlostou y su rovnako mylne, ako drzat skuter konstantne v otackach z.
Zabiehat sa da aj bez toho, aby sme stale cumeli na otackomer, ved poniektori ho ani nemame. Ide skor o setrne jazdenie, ktore da motoru sancu sa zabehnut, dopasovat jednotlive komponenty, odstranit nerovnosti a to prirodzenou cestou (vid bod 2.) a vyhnut sa extremnym zataziam/situaciam.
To su take, ktrore motor vo vacsej miere zatazuju, ako napriklad extremne vysoke otacky, dlhodobo rovnake otacky, plna zataz pri studenom motore, alebo jazda s nenastavenym motorom (karbec, zmes, tryska).
Spravne nastavenie karburatora je napriklad rozhodne dolezitejsie pre valec, ako doba resp. celkova vzdialenost zabehu. Pomocou zmesi v karburatore je urcene spalovanie, ktore ma vplyv na teploty, ktore prevladaju vo valci. Nespravne nastavenie karburatora a z toho plynuce vacsie teploty spalin su velmi skodlive hlavne pre motor, ktory je v tejto, nazval by som to „dopasovavacej“ faze, zranitelnejsi, prinasa velke riziko.
Za zmienku stoji, ze velmi dolezita je aj teplota pri ktorej dokaze motor idealne pracovat. Aby bolo zabezpecene spravne mazanie, musi byt olej v zmesi dostatocne tekuty na to, aby sa bol schopny rovnomerne rozdelit medzi vsetky komponenty. Jeho viskozita rozumej. tekutost, je dosiahnuta az pri takejto teplote. Pred tym, cize ked je motor este studeny, nezahriaty, nie je zabezpecene optimalne mazanie, co vedie k uz spomenutemu nechcenemu opotrebeniu a treniu (vid bod 1.).
Na jednej strane chceme motor zohriat na istu teplotu, a na druhej nechceme aby sa zohrial prilis. Predpokladom toho je funkcne a dostatocne chladenie, ako aj funkcnost inych dalsich komponentov.
Ako som uz spomenul, aj prilis vysoke otacky mozno oznacit za extremnu situaciu, ktorej sa treba ako pocas zabehu, tak aj pocas zahrievania motora po starte, vyvarovat. Co ale neznamena, ze mame jazdit na nizkych otackach, pripadne sa snazit ich udrzova konstantne, nakolko, sa je potom dost mozne, ze motor nevytocime az do takych sfer v ktorych sa musi dopasovat, a zabeh straca podstatu ale vsetko treba robit z mierou a transparentne. To znamena ze vysku otacok treba volit tak, ze sa motor vo vsetkych oblastiach setrne pohybuje dovtedy, kym vsetko do seba nesadne, co nam nasledne umozni ho s ovela cistejsim svedomim plne zatazit. Najjednoduchsie to dosiahneme tak, ze budeme jazdit uplne normalne(!) kludne, v premavke, podla pravidiel. Tym ze motoru obmiename zataz, ho dostavame do roznych faz, ktorym sa dokaze casom prisposobit, co nam umozni ho zacast coskoro normalne pouzivat a plne zatazovat.

Na zaver by som zhrnul to najdolezitejsie, na co treba pri zabehu dbat.:

- optimalne nastavenie zmesi, ktore dosiahneme spravnym naladenim Karburatora
- dodrzanie prevadzkovej teploty, umoznit motoru sa na nu pred jazdou dostat
- dostatocne mazanie, motor ma urceny pomer mazania, ktory treba bezpodmienecne dodrzat
- vyvarovat sa extremnym situaciam a nadmiernym zatazam
- dbat na dostatocne obmienanie zataze

Pokial je clovek schopny tychto par zasad dodrzat a jazdit s vedomim o com zabeh je, nemal by vzniknut ziaden problem a vyvarujeme sa moznym chybam.
Po technickej stranke bude asi najtazsie SPRAVNE nastavit karburator. Po ludskej stranke sa treba vyvarovat, trapeniu studeneho motora a zo zaciatku zabehu aj plnemu plynu. Toto oblubene otocenie rukovate plynu mozme casom postupne zvysovat a predlzovat, kedze motor sa stale viac a viac prisposobuje a vsetko do seba lepsie pasuje a dosada, az kym sa nan budeme moc uplne spolahnut, ze plnu zataz zvladne.
Kedze teda nemusime dbat na nejake konkretne otacky, alebo ze by sme museli presne x kilometrov prejst rychlostou y, stava sa cely zabeh do takej uvolnenej roviny, a clovek ked to tak aj vezme, nema problem prvych 200km jazdit pianko s uctom k svojmu motoru.
Potom v kazdodenej premavke je uz len dolezite vzdy nechat motor zahriat na prevadzkovu teplotu a netrapit ho za studena, nech nam moze poskytnut cely svoj potencial. Kto sa tym to bude riadit, sa zo svojho motora bude este dlho tesit.
Pokial ste spravne pochopili, o com som tu pisal, tak uznate sami, ze pol hodinu pusteny motor na volnobehu so zdvihnutymi otackami nemozno nazvat dostatocnym zabehom.
Na druhej strane pokial niekto zacne svojmu novemu motoru nakladat hned od zaciatku, a hned ho vystavovat extremnym situaciam, neznamena to hned, ze automaticky zadrie, poskodi piest, kluku, valec, moze mat stastie a motor mu bude dlho sluzit, pravidlo to nie je. A aj ked moderna technologia spracovania motorovych suciastok robi zabeh coraz menej dolezitym, motor sa vam zan urcite odvdaci, dlhsou zivotnostou a vydrzou.

Vela zdaru zo zabehom Vam praje

Davidian

Obrázok

Užívateľov profilový obrázok
modreOKO
motorkár
motorkár
Príspevky: 2472
Dátum registrácie: Po Aug 31, 2009 8:12 pm
Skúter: Yamaha AEROX - Modroocko :)
Bydlisko: Banská Bystrica

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#2 Príspevok od užívateľa modreOKO » Po Feb 07, 2011 2:10 pm

good :good:
Yamaha AEROX - r-*projekt*polini corsa 0,7deci,21DO,multivar,elektr.vodna pumpa,Xkevlar...+++najmenej kazivý scooter z fóra

Užívateľov profilový obrázok
nigdais02
motorkár
motorkár
Príspevky: 1857
Dátum registrácie: Po Sep 01, 2008 4:28 pm
Skúter: Kašlem na to nechce sa mi to stale prepisovať... :D
Bydlisko: Kamenec p. Vtáč. okr. Prievidza

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#3 Príspevok od užívateľa nigdais02 » Po Feb 07, 2011 3:55 pm

:good: :good:
....To ťa musí baviť....

KLIK:
RGK - Scooter-tuning, diely, servis, dovoz.


EX...
1.Yuki speedy 50
2.Cpi oliver 50
3.Aprilia sr R 50
4.3x Gilera Nexus 500
5.2x Yamaha aerox 50
6.2x Aprilia sr 50
7.Gilera runner 200
a
t
d.

TECHMAN
cyklista
cyklista
Príspevky: 173
Dátum registrácie: So Mar 05, 2011 9:15 pm
Skúter: fuck you !!

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#4 Príspevok od užívateľa TECHMAN » Po Mar 14, 2011 12:24 pm

a ako je to zo zabehom a nikasilom?? mam novy kit a 65km najazdene...a este ju setrim..
podpis som si este nenastavil

Užívateľov profilový obrázok
Bamma_boy
motorkár
motorkár
Príspevky: 1583
Dátum registrácie: Ut Aug 05, 2008 10:08 pm
Skúter: Aprilia SR50 R
Bydlisko: KNM, Krásno nad Kysucou (17)
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#5 Príspevok od užívateľa Bamma_boy » Po Mar 14, 2011 12:27 pm

nikasil sa zabehne prvým štartom.. :wink: alebo prvou maximálkou.. :D

TECHMAN
cyklista
cyklista
Príspevky: 173
Dátum registrácie: So Mar 05, 2011 9:15 pm
Skúter: fuck you !!

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#6 Príspevok od užívateľa TECHMAN » Po Mar 14, 2011 12:30 pm

tak to uz mame zasebou vcera som dal 100ku :D
podpis som si este nenastavil

rastov
chodec
chodec
Príspevky: 14
Dátum registrácie: Ut Jan 25, 2011 6:06 pm
Skúter: neuvedený

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#7 Príspevok od užívateľa rastov » Po Máj 23, 2011 8:37 pm

Čaute,
neosací ma asi ukameňujú, lebo nakoniec som nekúpil yamahu, ale keeway hurrican (v akcii :D )
Ale teraz o inom, treba tieto čínské 50 ccm, 2T skútre v zábehu trocha dodatočne primazávať, alebo stačí len polosyntetika do nádržky a hotovo? Čo som sa pýtal ľudí, tak vraj netreba nič také robiť, mám už cca. 30km a v pohode, nezadrelo, aj takto kým je automatický sytič tak dosť dymí ( po zahriati už nie), tak asi by bolo skôr na škodu tam ešte primiešavať,hmm? :oops:
podpis som si este nenastavil

TomasARN
moderátor
moderátor
Príspevky: 6105
Dátum registrácie: Ne Júl 29, 2007 11:35 am
Skúter: Kawasaki ER-6n, 2009
Bydlisko: Bratislava, S 48.196.08° V 17.028.10°
Kontaktovať užívateľa:

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#8 Príspevok od užívateľa TomasARN » Po Máj 23, 2011 10:35 pm

manual si k tomu nebol, tam nic take nebolo ? Podla mna netreba

Užívateľov profilový obrázok
VLADY
spammer
spammer
Príspevky: 10675
Dátum registrácie: St Apr 12, 2006 4:38 pm
Skúter: A ja mám lepší...a väčší...Burger...400vku...
Bydlisko: Najväčšia Slovenská dedina

Re: Zábeh Valca - Ako na to!?

#9 Príspevok od užívateľa VLADY » Ut Máj 24, 2011 5:01 pm

To dymenie za studena je aj tým, že nastudeno ten motor horšie spaluje hlavne ten olej čo tam je primiešaný a preto viac dymí a samozrejme, že má aj bohatšiu zmes kvôli sytiču ... :pardon:
Moje príspevky zvyčajne vyjadrujú: Mój nazor skromny...osobny! :techie-ebay:
A ak neviem poradiť-tak Vás aspoň popletiem. :P

Zamknuté

Návrat na "Články a recenzie"