Demontáž a montáž valca na 4T
Moderátor: Moderators
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Demontáž a montáž valca na 4T
V prvom rade sa chcem ospravedlniť tým, ktorí čakali odo mňa video-návod, ale proste nemal ma kto kamerovať a jednou rukou rozoberať a druhou kamerovať je somarina.... tak ďakujem za pochopenie.
A teraz k návodu:
Demontáž valca
1. Odstránime motor z rámu a položíme si ho niekam, kde sa nám bude s ním dobre manipulovať
2. Zhodíme všetky plasty, ktoré sú okolo valca
3. Povolíme tieto 4 skrutky, ktoré nám držia veko hlavy
Po zhodení viečka to vyzerá takto:
4. Pretočíme vačku tak, aby rysky boli vodorovne s hlavou a diera aby bola smerom hore
5. Na magnete potom skontrolujeme, či sedí značka T na ryske (ak to tak nie je, ako v mojom prípade, tak si tú značku urobíme presne tam, kam smeruje ryska. Týmto krokom sa vyhneme zbytočným problémom potom pri skladaní a nastavovaní rozvodov.)
6. Povolíme skrutky, ktoré nám držia napinák rozvodovej reťaze.
Potom napinák vytiahneme von z valca:
7. Potom povolíme tieto 2 skrutky, ktoré sú na boku valca
8. Potom povolíme tieto 4 matice.
9. Potom stiahneme vahadlá zo štiftov
10. Zhodíme rozvodovú reťaz z vačky
11. Potom vyberieme vačku, ktorú nám už nič nedrží.
12. Potom gumeným kladivom jemne poklepeme z každej strany hlavy
13. Potom hlavu pomaly stiahneme zo štiftov
14. Potom vytiahneme mazaciu lištu
15. Potom gumeným kladivom poklepeme z každej strany valca
16. Potom valec stiahneme zo štiftov
17. Ak chceme zhodiť aj piest, tak z jednej strany piestu odstránime závlačku a potom z druhej strany vytlačíme piestny čap a piest je dole... (Ja som ho nedával dole, pretože som menil iba tesnenia a piest nebolo potrebne dávať dole)
Montáž Valca
1. Nezabudneme nasadiť vymedzováky, ktoré sme pri demontáži vybrali alebo nechali v niektorej časti...
(v tomto prípade sú nasadene na pravom vrchnom a dolnom štifte)
2. Pootočíme krúžky o 120° od seba a nasadíme tesnenie pod valec
3. Potom nasadíme valec na štifty a pomaly ho posúvame smerom dole, až ho nasadíme na začiatok piestu
4. Potom postupne stláčame krúžky a posúvame valec. (Netreba to robiť nasilu, ale treba sa s tým niekedy aj trošku pohrať!)
5. Keď sú už krúžky vo valci, tak kľudne môžeme tlačiť valec smerom dole, potom to už ide ľahko
6. Nasadíme mazaciu lištu
7.Nasadíme tesnenie pod hlavu a nezabudneme vymedzováky
8. Potom nasadíme hlavu na štifty.
9. Potom rotor nastavíme na značku T alebo na značku, ktorú sme si pri rozoberaní naznačili.
10. Nasadíme vačku do vodorovnej polohy s hlavou a dierou smerom hore a nasadíme na ňu rozvodovú reťaz bez toho, aby sme pootočili kľukou.
11. Skontrolujeme, či značky na vačke a rotore sedia a nasadíme váhadlá na štifty (nezabudneme na vymedzováky)
12. Na štifty rukou naskrutkujeme matice
13. Potom matky rovnomerne dotiahneme, nie silno, aby nestrelil štift, ale ani nie slabo, aby to tesnilo (malo by sa to doťahovať momentovým kľúčom, ale ten som nemal)
14. Tenkým skrutkovačom natiahneme napinák rozvodovej reťaze
15. Nasadíme ho do valca a po dotiahnutí skrutiek, ktoré ho držia, skrutkovač, ktorým sme ho natiahli, pomaly pustíme a napinák napne rozvodovú reťaz určitou silou.
16. Skontrolujeme vôľu ventilov a ak bude treba tak ich nastavíme.... (Hodnoty nájdeme v servisnom manuály pre váš skúter/motor)
17. Nasadíme viečko hlavy, plasty okolo valca, výfuk.... a môžeme štartovať
Ale predtým odporúčam rukou pretočiť motor párkrát dookola a ak sa pretočí v pohode tak môžeme kľudne štartovať.
Ak sa niečo zablokuje, tak v žiadnom prípade neštartujte!!!! Pravdepodobne ste zle nastavili rozvody a piest sa oprel o ventil. V tomto prípade treba nanovo nastaviť rozvody a podľa návodu!!!
A teraz k návodu:
Demontáž valca
1. Odstránime motor z rámu a položíme si ho niekam, kde sa nám bude s ním dobre manipulovať
2. Zhodíme všetky plasty, ktoré sú okolo valca
3. Povolíme tieto 4 skrutky, ktoré nám držia veko hlavy
Po zhodení viečka to vyzerá takto:
4. Pretočíme vačku tak, aby rysky boli vodorovne s hlavou a diera aby bola smerom hore
5. Na magnete potom skontrolujeme, či sedí značka T na ryske (ak to tak nie je, ako v mojom prípade, tak si tú značku urobíme presne tam, kam smeruje ryska. Týmto krokom sa vyhneme zbytočným problémom potom pri skladaní a nastavovaní rozvodov.)
6. Povolíme skrutky, ktoré nám držia napinák rozvodovej reťaze.
Potom napinák vytiahneme von z valca:
7. Potom povolíme tieto 2 skrutky, ktoré sú na boku valca
8. Potom povolíme tieto 4 matice.
9. Potom stiahneme vahadlá zo štiftov
10. Zhodíme rozvodovú reťaz z vačky
11. Potom vyberieme vačku, ktorú nám už nič nedrží.
12. Potom gumeným kladivom jemne poklepeme z každej strany hlavy
13. Potom hlavu pomaly stiahneme zo štiftov
14. Potom vytiahneme mazaciu lištu
15. Potom gumeným kladivom poklepeme z každej strany valca
16. Potom valec stiahneme zo štiftov
17. Ak chceme zhodiť aj piest, tak z jednej strany piestu odstránime závlačku a potom z druhej strany vytlačíme piestny čap a piest je dole... (Ja som ho nedával dole, pretože som menil iba tesnenia a piest nebolo potrebne dávať dole)
Montáž Valca
1. Nezabudneme nasadiť vymedzováky, ktoré sme pri demontáži vybrali alebo nechali v niektorej časti...
(v tomto prípade sú nasadene na pravom vrchnom a dolnom štifte)
2. Pootočíme krúžky o 120° od seba a nasadíme tesnenie pod valec
3. Potom nasadíme valec na štifty a pomaly ho posúvame smerom dole, až ho nasadíme na začiatok piestu
4. Potom postupne stláčame krúžky a posúvame valec. (Netreba to robiť nasilu, ale treba sa s tým niekedy aj trošku pohrať!)
5. Keď sú už krúžky vo valci, tak kľudne môžeme tlačiť valec smerom dole, potom to už ide ľahko
6. Nasadíme mazaciu lištu
7.Nasadíme tesnenie pod hlavu a nezabudneme vymedzováky
8. Potom nasadíme hlavu na štifty.
9. Potom rotor nastavíme na značku T alebo na značku, ktorú sme si pri rozoberaní naznačili.
10. Nasadíme vačku do vodorovnej polohy s hlavou a dierou smerom hore a nasadíme na ňu rozvodovú reťaz bez toho, aby sme pootočili kľukou.
11. Skontrolujeme, či značky na vačke a rotore sedia a nasadíme váhadlá na štifty (nezabudneme na vymedzováky)
12. Na štifty rukou naskrutkujeme matice
13. Potom matky rovnomerne dotiahneme, nie silno, aby nestrelil štift, ale ani nie slabo, aby to tesnilo (malo by sa to doťahovať momentovým kľúčom, ale ten som nemal)
14. Tenkým skrutkovačom natiahneme napinák rozvodovej reťaze
15. Nasadíme ho do valca a po dotiahnutí skrutiek, ktoré ho držia, skrutkovač, ktorým sme ho natiahli, pomaly pustíme a napinák napne rozvodovú reťaz určitou silou.
16. Skontrolujeme vôľu ventilov a ak bude treba tak ich nastavíme.... (Hodnoty nájdeme v servisnom manuály pre váš skúter/motor)
17. Nasadíme viečko hlavy, plasty okolo valca, výfuk.... a môžeme štartovať
Ale predtým odporúčam rukou pretočiť motor párkrát dookola a ak sa pretočí v pohode tak môžeme kľudne štartovať.
Ak sa niečo zablokuje, tak v žiadnom prípade neštartujte!!!! Pravdepodobne ste zle nastavili rozvody a piest sa oprel o ventil. V tomto prípade treba nanovo nastaviť rozvody a podľa návodu!!!
Naposledy upravil/-a Damo555 v Ut Aug 26, 2014 11:57 am, upravené celkom 4 krát.
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
Re: Demontaž a montaž valca na 4T
Dobrý postup , až na jednú "maličkosť", za bodom 16 by som ešte neštartoval ale je nutné nastaviť vôľu ventilov(ibaže by si mal doťahovací moment vačky s vahadlami presne taký istý ako uvolňovací)
P.S. Páči sa mi vychytávka s napínakom reťaze- na iných fórach v postupoch táto drobnosť často chýba...
P.S. Páči sa mi vychytávka s napínakom reťaze- na iných fórach v postupoch táto drobnosť často chýba...
podpis som si este nenastavil
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontaž a montaž valca na 4T
vôľu ventilov som skontroloval a bola ok tak som ju nenastavoval. Totiž pri rozoberani a skladani nie je dvôvod prečo by sa mala zmeniť vôľa. Ta sa zmeni iba po určitych km kedy ju treba skontrolovať pripadne nastaviť.
A k tomu momentu- nemam momentovy kľuč.
@z mobilu
A k tomu momentu- nemam momentovy kľuč.
@z mobilu
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
- THeBaNDiT
- moderátor
- Príspevky: 6299
- Dátum registrácie: Ut Aug 08, 2006 8:23 am
- Skúter: je už minulosť
- Bydlisko: Bardejov
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontaž a montaž valca na 4T
dik za navod/postup, opravil som ti gramaticke chybicky (povacsinou chybajuce ciarky a chybne s/z v instrumentale)
a myslim, ze klif ma na mysli to, ze ak nebude dotahovaci moment vacky s vahadlami presne taky isty ako uvolnovaci, tak aj vola ventilov bude z toho dovodu ina... logiku to dava, ale ci je tomu tak, to ja neviem, s tym nemam skusenosti...
a myslim, ze klif ma na mysli to, ze ak nebude dotahovaci moment vacky s vahadlami presne taky isty ako uvolnovaci, tak aj vola ventilov bude z toho dovodu ina... logiku to dava, ale ci je tomu tak, to ja neviem, s tym nemam skusenosti...
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Ano, presne tak som to mal na mysli, damove tvrdenie, že pri demontáži vahadiel nie je dôvod že by sa zmenila vôľa ventilov je vysoko diskutabilné a samozrejme s tým nesúhlasím( logika koňa ,že ich najskôr skontrolujem a v prípade potreby nastavím). Nie všetky skútre majú vysokú toleranciu v nastavovaní a minimálne pre poriadok by som do textu umiestnil, že ventily skontrolovať treba.
podpis som si este nenastavil
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
No jo uznávam máš pravdu... to ma nenapadlo.... Ja som vôľu skontroloval a bola taka aká ma byť. Ale nie vždy to tak musí byť tak to idem doplniť.
Dik za upozornenie a vysvetlenie
Dik za upozornenie a vysvetlenie
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
- Bobo
- st. skútrista
- Príspevky: 573
- Dátum registrácie: Št Máj 03, 2007 2:29 pm
- Skúter: BMW R 1200 RT
- Bydlisko: MA (teda skôr okolie)
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
V tomto prípade, keďže sa jedná o rozvod OHC, je vačka upevnená v hlave valca a preto sa medzi vahadlami a hlavou valca ani pri inom uťahovacom momente nemení rozmer a tým pádom je aj vôľa ventilov presne taká ako pred demontážou. Toto čo sa tu preberá by mohlo byť aktuálne pri rozvode OHV (vačka v bloku, prevod zdvihátkami), kde by sa teoreticky mohla vzdialenosť medzi osou vačky a osou vahadiel meniť v závisloti na hrúbke tesnenia pod valcom a pod hlavou. Tým ale nechcem povedať, že nie je vhodné premerať vôle ventilov (keď už je zhodený dekel z hlavy a je dobrý prístup k ventilom)
KYMCO XC 250, SUZUKI Burgman 650, BMW R 1200 RT
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Ano, keby všetky dosadacie plochy a tesnenia boli vyrobené a upravené tak ako majú byť, a keby polovica z nás tu nemala číny... tak budiž (ale aj tak si myslím, že toto tvoje tvrdenie je viac teoretická ako praktická úvaha-pri číňanoch to kontrolovať určite treba )
podpis som si este nenastavil
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Dobry den idem menit valec 50cm za 70cm chcem sa spytat ci treba menit aj hlavu alebo staci len ten valec piest tesnenia adt. Pripadne na co si dat pozor dakujem.
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
hlavu meniť netreba... A pozor si daj na tu značku T na rotore. Na čínskych skútroch niekedy nie je presne, ale je posunutá tak si to radšej skontroluj pred demontážov pripadne poznač.... Ale písal som o tom aj v návode tu hore tak si to poriadne preštuduj...
Ak budeš mal nieaky problém tak píš a poradíme
Ak budeš mal nieaky problém tak píš a poradíme
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
-
- Príspevky: 4
- Dátum registrácie: So Jún 02, 2012 12:02 am
- Skúter: Sanili
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
caute,ako mam vymenit rozvodovu retaz? musim rozpolit motor?
-
- Príspevky: 3
- Dátum registrácie: Ne Máj 27, 2012 8:24 am
- Skúter: Keeway ARN 125ccm 4T
- Bydlisko: Zvolen
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
prosim ta ake vsetky tesnenia si menil? pod hlavou pod valcom a este nejake ine? caka ma tiez rozoberanie keeway 125 arn 4T a rad by som mal vsetko po ruke. a ked sa vybera aj piest ked vyberiem zavlacku tak je tam iba piestny cap alebo aj tie ložiskove tičky aby mi to nevypadalo vsetko
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
áno musíš poliť motor a vybrať kľuku....polakmatej napísal:caute,ako mam vymenit rozvodovu retaz? musim rozpolit motor?
Menil som tesnenie pod hlavou a pod valcom.. Tesnenie pod napinákom rozvodovej reťaze ostane pripečene na valci takže nie je potrebne ho meniť....Tomyzv napísal:prosim ta ake vsetky tesnenia si menil? pod hlavou pod valcom a este nejake ine? caka ma tiez rozoberanie keeway 125 arn 4T a rad by som mal vsetko po ruke. a ked sa vybera aj piest ked vyberiem zavlacku tak je tam iba piestny cap alebo aj tie ložiskove tičky aby mi to nevypadalo vsetko
Tesnenie pod hlavou je plechové a dá sa použiť zase ale po každom rozoberaní by sa malo meniť... Ja som prvý krát nechal staré a jazdilo to v pohode... Potom po druhom rozoberaní som už dal nove...
Ak budeš dával dole aj valec tak počítaj s tým že tesnenie pod valcom sa ti pri vyťahovaní valca potrhá, lebo je papierové a je zapečené...
A keď vyberáš piest tak vyberieš jednu závlačku, a s druhej strany tlačíš piestny čap.... Ložisko piestneho čapu tam nie je lebo na 4T sa čap v ojnici maže olejom...
Ložisko piestneho čapu je na 2T, a aj tam pri vyberaní ti žiadne ihličky s ložiska nevyletia ak nie je ložisko rozbite...
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
-
- Príspevky: 3
- Dátum registrácie: Ne Máj 27, 2012 8:24 am
- Skúter: Keeway ARN 125ccm 4T
- Bydlisko: Zvolen
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
musim ta pochvalit, dnes mi tento navod pomohol rozobrat mojho cinana, velke dakujem
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Nemáš začo..... A načo si prišiel ?
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
-
- Príspevky: 3
- Dátum registrácie: Ne Máj 27, 2012 8:24 am
- Skúter: Keeway ARN 125ccm 4T
- Bydlisko: Zvolen
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
vybehany piest, kruzky tiez a oskvarky v spalovaccom priestore, ventily zabiteDamo555 napísal:Nemáš začo..... A načo si prišiel ?
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Potom vyčisti hlavu a skontroluj či tesnia ventily. Ak netesnia tak ich bude treba zabrúsiť...
či tesnia ventily zistíš tak že do hlavy naleješ benzínu tak aby ventily boli ponorené, trocha počkáš, a ak benzín pretečie cez niektorý ventil tak je podpálený a netesni....
Ps: posledný príspevok sa necituje. Prečítaj si pravidla fóra...
či tesnia ventily zistíš tak že do hlavy naleješ benzínu tak aby ventily boli ponorené, trocha počkáš, a ak benzín pretečie cez niektorý ventil tak je podpálený a netesni....
Ps: posledný príspevok sa necituje. Prečítaj si pravidla fóra...
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
-
- chodec
- Príspevky: 15
- Dátum registrácie: Ne Jún 10, 2012 9:28 pm
- Skúter: Keeway ARN 150
- Bydlisko: Prievidza-Jalovec
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
CHcem sa opitat konkretne na ARNko 125-150 nevieš či su na motore take iste silenbloky?a nevieš niaku stranku kde sa to da objednat?potreboval by som šetky pomenit motorove,na tlmič,potom na rozpere či čo to je tie 2 čo su tam a tak ak niekto niečo viete kde to objednam budem rad dakujem vam.
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Zdravim, menil som piestnu sadu + novy valec a po vymene už nejde naštartovať neviete v čom by mohla byť chyba scooter predtym išiel. Iskra aj benzin su v poriadku. Je to Yamasaki YM150T.
- Dusan
- st. skútrista
- Príspevky: 595
- Dátum registrácie: Pi Feb 21, 2014 2:16 pm
- Skúter: TGB Bullet 125 RS
- Bydlisko: KE
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Ak tam mas benzin aj iskru musi to ist (Ak to ma kompresiu, je mokra sviecka ?)
Aky ma byt vlastne dotahovaci moment tych skrutiek M8 co drzia valec a hlavu ?
Aky ma byt vlastne dotahovaci moment tych skrutiek M8 co drzia valec a hlavu ?
- VLADY
- spammer
- Príspevky: 10675
- Dátum registrácie: St Apr 12, 2006 4:38 pm
- Skúter: A ja mám lepší...a väčší...Burger...400vku...
- Bydlisko: Najväčšia Slovenská dedina
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
A čo časovanie ventilov? máš to dobre zložené? Kompresia je?-piestne krúžky so dobre natočil?
Moje príspevky zvyčajne vyjadrujú: Mój nazor skromny...osobny!
A ak neviem poradiť-tak Vás aspoň popletiem.
A ak neviem poradiť-tak Vás aspoň popletiem.
- Dusan
- st. skútrista
- Príspevky: 595
- Dátum registrácie: Pi Feb 21, 2014 2:16 pm
- Skúter: TGB Bullet 125 RS
- Bydlisko: KE
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Nepredpokladam ze by prehodil casovanie... i ked jeden nikdy nevie
- Damo555
- motorkár
- Príspevky: 3825
- Dátum registrácie: Po Nov 16, 2009 5:05 pm
- Skúter: Yamaha Majesty S 125, Yamasaki Ym 150T
- Bydlisko: Kamenica pri Sabinove
- Kontaktovať užívateľa:
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Dosť pravdepodobne lebo značky nie sú presne umiestnene načo som aj upozorňoval v návode vyššie
Yamaha Majesty S 125 - road
Yamasaki YM 150 T - offroad
Re: Demontáž a montáž valca na 4T
Kompresia je dobra,aj sviečka je mokra po vytiahnuti takže benzin tam ide,ešte som objednal rozvodovu reťaz myslite že to može byť tym? Lebo je už celkom dosť vyťahana ale predtym to šlo normalne.Časovanie mam nastavene dobre poznačil som si risku keď som to rozoberal.V ramci beznadeje som skušal posuvať aj o jeden zub hore a dole a stale to iste. Ešte sa chcem opytať ako je to u 4T,iskru hadže každu otačku kľukoveho hriadeľa alebo len každu druhu? A ešte nechapem ako možu byť risky posunute teda nie su presne....ako to potom skladaju? podľa čoho?keď to je nove.Keď dam novu reťaz na ktoru risku ju dať? na novu alebo na poznačenu? dik