Strana 1 z 2

Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Št Mar 01, 2012 8:35 pm
od užívateľa Damo555
V prvom rade sa chcem ospravedlniť tým, ktorí čakali odo mňa video-návod, ale proste nemal ma kto kamerovať a jednou rukou rozoberať a druhou kamerovať je somarina.... tak ďakujem za pochopenie.
A teraz k návodu:

Demontáž valca

1. Odstránime motor z rámu a položíme si ho niekam, kde sa nám bude s ním dobre manipulovať
Obrázok
2. Zhodíme všetky plasty, ktoré sú okolo valca
Obrázok
3. Povolíme tieto 4 skrutky, ktoré nám držia veko hlavy
Obrázok
Po zhodení viečka to vyzerá takto:
Obrázok
4. Pretočíme vačku tak, aby rysky boli vodorovne s hlavou a diera aby bola smerom hore
Obrázok
5. Na magnete potom skontrolujeme, či sedí značka T na ryske (ak to tak nie je, ako v mojom prípade, tak si tú značku urobíme presne tam, kam smeruje ryska. Týmto krokom sa vyhneme zbytočným problémom potom pri skladaní a nastavovaní rozvodov.)
Obrázok
6. Povolíme skrutky, ktoré nám držia napinák rozvodovej reťaze.
Obrázok
Potom napinák vytiahneme von z valca:
Obrázok
7. Potom povolíme tieto 2 skrutky, ktoré sú na boku valca
Obrázok
8. Potom povolíme tieto 4 matice.
Obrázok
9. Potom stiahneme vahadlá zo štiftov
Obrázok
Obrázok
10. Zhodíme rozvodovú reťaz z vačky
Obrázok
11. Potom vyberieme vačku, ktorú nám už nič nedrží.
Obrázok
12. Potom gumeným kladivom jemne poklepeme z každej strany hlavy
13. Potom hlavu pomaly stiahneme zo štiftov
Obrázok
Obrázok
Obrázok
14. Potom vytiahneme mazaciu lištu
Obrázok
15. Potom gumeným kladivom poklepeme z každej strany valca
Obrázok
16. Potom valec stiahneme zo štiftov
Obrázok
Obrázok
Obrázok
17. Ak chceme zhodiť aj piest, tak z jednej strany piestu odstránime závlačku a potom z druhej strany vytlačíme piestny čap a piest je dole... (Ja som ho nedával dole, pretože som menil iba tesnenia a piest nebolo potrebne dávať dole)
Obrázok

Montáž Valca
1. Nezabudneme nasadiť vymedzováky, ktoré sme pri demontáži vybrali alebo nechali v niektorej časti...
(v tomto prípade sú nasadene na pravom vrchnom a dolnom štifte)
Obrázok
2. Pootočíme krúžky o 120° od seba a nasadíme tesnenie pod valec
3. Potom nasadíme valec na štifty a pomaly ho posúvame smerom dole, až ho nasadíme na začiatok piestu
Obrázok
4. Potom postupne stláčame krúžky a posúvame valec. (Netreba to robiť nasilu, ale treba sa s tým niekedy aj trošku pohrať!)
5. Keď sú už krúžky vo valci, tak kľudne môžeme tlačiť valec smerom dole, potom to už ide ľahko
Obrázok
Obrázok
Obrázok
6. Nasadíme mazaciu lištu
Obrázok
7.Nasadíme tesnenie pod hlavu a nezabudneme vymedzováky
Obrázok
8. Potom nasadíme hlavu na štifty.
Obrázok
Obrázok
9. Potom rotor nastavíme na značku T alebo na značku, ktorú sme si pri rozoberaní naznačili.
Obrázok
10. Nasadíme vačku do vodorovnej polohy s hlavou a dierou smerom hore a nasadíme na ňu rozvodovú reťaz bez toho, aby sme pootočili kľukou.
11. Skontrolujeme, či značky na vačke a rotore sedia a nasadíme váhadlá na štifty (nezabudneme na vymedzováky)
Obrázok
12. Na štifty rukou naskrutkujeme matice
Obrázok
13. Potom matky rovnomerne dotiahneme, nie silno, aby nestrelil štift, ale ani nie slabo, aby to tesnilo (malo by sa to doťahovať momentovým kľúčom, ale ten som nemal)
Obrázok
14. Tenkým skrutkovačom natiahneme napinák rozvodovej reťaze
Obrázok
Obrázok
15. Nasadíme ho do valca a po dotiahnutí skrutiek, ktoré ho držia, skrutkovač, ktorým sme ho natiahli, pomaly pustíme a napinák napne rozvodovú reťaz určitou silou.
Obrázok
Obrázok
16. Skontrolujeme vôľu ventilov a ak bude treba tak ich nastavíme.... (Hodnoty nájdeme v servisnom manuály pre váš skúter/motor)
17. Nasadíme viečko hlavy, plasty okolo valca, výfuk.... a môžeme štartovať :)
Ale predtým odporúčam rukou pretočiť motor párkrát dookola a ak sa pretočí v pohode tak môžeme kľudne štartovať.
Ak sa niečo zablokuje, tak v žiadnom prípade neštartujte!!!! Pravdepodobne ste zle nastavili rozvody a piest sa oprel o ventil. V tomto prípade treba nanovo nastaviť rozvody a podľa návodu!!!

Re: Demontaž a montaž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 10:56 am
od užívateľa klif
Dobrý postup :good: , až na jednú "maličkosť", za bodom 16 by som ešte neštartoval ale je nutné nastaviť vôľu ventilov(ibaže by si mal doťahovací moment vačky s vahadlami presne taký istý ako uvolňovací) :wink:
P.S. Páči sa mi vychytávka s napínakom reťaze- na iných fórach v postupoch táto drobnosť často chýba... :beer:

Re: Demontaž a montaž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 11:57 am
od užívateľa Damo555
vôľu ventilov som skontroloval a bola ok tak som ju nenastavoval. Totiž pri rozoberani a skladani nie je dvôvod prečo by sa mala zmeniť vôľa. Ta sa zmeni iba po určitych km kedy ju treba skontrolovať pripadne nastaviť.
A k tomu momentu- nemam momentovy kľuč.

@z mobilu

Re: Demontaž a montaž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 12:15 pm
od užívateľa THeBaNDiT
dik za navod/postup, opravil som ti gramaticke chybicky (povacsinou chybajuce ciarky a chybne s/z v instrumentale)


a myslim, ze klif ma na mysli to, ze ak nebude dotahovaci moment vacky s vahadlami presne taky isty ako uvolnovaci, tak aj vola ventilov bude z toho dovodu ina... logiku to dava, ale ci je tomu tak, to ja neviem, s tym nemam skusenosti... :)

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 12:35 pm
od užívateľa klif
Ano, presne tak som to mal na mysli, damove tvrdenie, že pri demontáži vahadiel nie je dôvod že by sa zmenila vôľa ventilov je vysoko diskutabilné a samozrejme s tým nesúhlasím( logika koňa ,že ich najskôr skontrolujem a v prípade potreby nastavím). Nie všetky skútre majú vysokú toleranciu v nastavovaní a minimálne pre poriadok by som do textu umiestnil, že ventily skontrolovať treba. :wink:

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 5:27 pm
od užívateľa Damo555
No jo uznávam máš pravdu... to ma nenapadlo.... Ja som vôľu skontroloval a bola taka aká ma byť. Ale nie vždy to tak musí byť tak to idem doplniť.
Dik za upozornenie a vysvetlenie :)

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 6:22 pm
od užívateľa Bobo
V tomto prípade, keďže sa jedná o rozvod OHC, je vačka upevnená v hlave valca a preto sa medzi vahadlami a hlavou valca ani pri inom uťahovacom momente nemení rozmer a tým pádom je aj vôľa ventilov presne taká ako pred demontážou. Toto čo sa tu preberá by mohlo byť aktuálne pri rozvode OHV (vačka v bloku, prevod zdvihátkami), kde by sa teoreticky mohla vzdialenosť medzi osou vačky a osou vahadiel meniť v závisloti na hrúbke tesnenia pod valcom a pod hlavou. Tým ale nechcem povedať, že nie je vhodné premerať vôle ventilov (keď už je zhodený dekel z hlavy a je dobrý prístup k ventilom)

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Mar 05, 2012 9:56 pm
od užívateľa klif
Ano, keby všetky dosadacie plochy a tesnenia boli vyrobené a upravené tak ako majú byť, a keby polovica z nás tu nemala číny... :crazy: tak budiž (ale aj tak si myslím, že toto tvoje tvrdenie je viac teoretická ako praktická úvaha-pri číňanoch to kontrolovať určite treba :) )

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Pi Apr 20, 2012 9:20 pm
od užívateľa Brancek25
Dobry den idem menit valec 50cm za 70cm chcem sa spytat ci treba menit aj hlavu alebo staci len ten valec piest tesnenia adt. Pripadne na co si dat pozor dakujem.

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Apr 30, 2012 8:03 pm
od užívateľa Damo555
hlavu meniť netreba... A pozor si daj na tu značku T na rotore. Na čínskych skútroch niekedy nie je presne, ale je posunutá tak si to radšej skontroluj pred demontážov pripadne poznač.... Ale písal som o tom aj v návode tu hore tak si to poriadne preštuduj...
Ak budeš mal nieaky problém tak píš a poradíme :wink:

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Jún 25, 2012 6:06 pm
od užívateľa polakmatej
caute,ako mam vymenit rozvodovu retaz? musim rozpolit motor?

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Júl 03, 2012 7:59 am
od užívateľa Tomyzv
prosim ta ake vsetky tesnenia si menil? pod hlavou pod valcom a este nejake ine? caka ma tiez rozoberanie keeway 125 arn 4T a rad by som mal vsetko po ruke. a ked sa vybera aj piest ked vyberiem zavlacku tak je tam iba piestny cap alebo aj tie ložiskove tičky aby mi to nevypadalo vsetko :(

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Júl 03, 2012 11:03 am
od užívateľa Damo555
polakmatej napísal:caute,ako mam vymenit rozvodovu retaz? musim rozpolit motor?
áno musíš poliť motor a vybrať kľuku....
Tomyzv napísal:prosim ta ake vsetky tesnenia si menil? pod hlavou pod valcom a este nejake ine? caka ma tiez rozoberanie keeway 125 arn 4T a rad by som mal vsetko po ruke. a ked sa vybera aj piest ked vyberiem zavlacku tak je tam iba piestny cap alebo aj tie ložiskove tičky aby mi to nevypadalo vsetko :(
Menil som tesnenie pod hlavou a pod valcom.. Tesnenie pod napinákom rozvodovej reťaze ostane pripečene na valci takže nie je potrebne ho meniť....
Tesnenie pod hlavou je plechové a dá sa použiť zase ale po každom rozoberaní by sa malo meniť... Ja som prvý krát nechal staré a jazdilo to v pohode... Potom po druhom rozoberaní som už dal nove...
Ak budeš dával dole aj valec tak počítaj s tým že tesnenie pod valcom sa ti pri vyťahovaní valca potrhá, lebo je papierové a je zapečené...
A keď vyberáš piest tak vyberieš jednu závlačku, a s druhej strany tlačíš piestny čap.... Ložisko piestneho čapu tam nie je lebo na 4T sa čap v ojnici maže olejom...
Ložisko piestneho čapu je na 2T, a aj tam pri vyberaní ti žiadne ihličky s ložiska nevyletia ak nie je ložisko rozbite...

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Júl 03, 2012 6:08 pm
od užívateľa Tomyzv
musim ta pochvalit, dnes mi tento navod pomohol rozobrat mojho cinana, velke dakujem :D :D

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Júl 03, 2012 6:55 pm
od užívateľa Damo555
Nemáš začo..... A načo si prišiel ?

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: St Júl 04, 2012 6:41 am
od užívateľa Tomyzv
Damo555 napísal:Nemáš začo..... A načo si prišiel ?
vybehany piest, kruzky tiez a oskvarky v spalovaccom priestore, ventily zabite :(

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: St Júl 04, 2012 10:00 am
od užívateľa Damo555
Potom vyčisti hlavu a skontroluj či tesnia ventily. Ak netesnia tak ich bude treba zabrúsiť...
či tesnia ventily zistíš tak že do hlavy naleješ benzínu tak aby ventily boli ponorené, trocha počkáš, a ak benzín pretečie cez niektorý ventil tak je podpálený a netesni....
Ps: posledný príspevok sa necituje. Prečítaj si pravidla fóra...

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Pi Okt 05, 2012 10:16 am
od užívateľa Tom.krsko
CHcem sa opitat konkretne na ARNko 125-150 nevieš či su na motore take iste silenbloky?a nevieš niaku stranku kde sa to da objednat?potreboval by som šetky pomenit motorove,na tlmič,potom na rozpere či čo to je tie 2 čo su tam a tak ak niekto niečo viete kde to objednam budem rad dakujem vam.

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Pi Okt 05, 2012 10:22 am
od užívateľa Damo555

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Po Apr 14, 2014 9:46 pm
od užívateľa Bahniak
Zdravim, menil som piestnu sadu + novy valec a po vymene už nejde naštartovať neviete v čom by mohla byť chyba scooter predtym išiel. Iskra aj benzin su v poriadku. Je to Yamasaki YM150T.

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Apr 15, 2014 8:01 am
od užívateľa Dusan
Ak tam mas benzin aj iskru musi to ist (Ak to ma kompresiu, je mokra sviecka ?)

Aky ma byt vlastne dotahovaci moment tych skrutiek M8 co drzia valec a hlavu ?

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Apr 15, 2014 10:03 am
od užívateľa VLADY
A čo časovanie ventilov? máš to dobre zložené? Kompresia je?-piestne krúžky so dobre natočil?

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Apr 15, 2014 10:11 am
od užívateľa Dusan
Nepredpokladam ze by prehodil casovanie... i ked jeden nikdy nevie :P

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Ut Apr 15, 2014 7:46 pm
od užívateľa Damo555
Dosť pravdepodobne lebo značky nie sú presne umiestnene načo som aj upozorňoval v návode vyššie

Re: Demontáž a montáž valca na 4T

Napísané: Pi Apr 18, 2014 11:18 am
od užívateľa Bahniak
Kompresia je dobra,aj sviečka je mokra po vytiahnuti takže benzin tam ide,ešte som objednal rozvodovu reťaz myslite že to može byť tym? Lebo je už celkom dosť vyťahana ale predtym to šlo normalne.Časovanie mam nastavene dobre poznačil som si risku keď som to rozoberal.V ramci beznadeje som skušal posuvať aj o jeden zub hore a dole a stale to iste. Ešte sa chcem opytať ako je to u 4T,iskru hadže každu otačku kľukoveho hriadeľa alebo len každu druhu? A ešte nechapem ako možu byť risky posunute teda nie su presne....ako to potom skladaju? podľa čoho?keď to je nove.Keď dam novu reťaz na ktoru risku ju dať? na novu alebo na poznačenu? dik