Demontáž a montáž valca na 4T
Napísané: Št Mar 01, 2012 8:35 pm
V prvom rade sa chcem ospravedlniť tým, ktorí čakali odo mňa video-návod, ale proste nemal ma kto kamerovať a jednou rukou rozoberať a druhou kamerovať je somarina.... tak ďakujem za pochopenie.
A teraz k návodu:
Demontáž valca
1. Odstránime motor z rámu a položíme si ho niekam, kde sa nám bude s ním dobre manipulovať
2. Zhodíme všetky plasty, ktoré sú okolo valca
3. Povolíme tieto 4 skrutky, ktoré nám držia veko hlavy
Po zhodení viečka to vyzerá takto:
4. Pretočíme vačku tak, aby rysky boli vodorovne s hlavou a diera aby bola smerom hore
5. Na magnete potom skontrolujeme, či sedí značka T na ryske (ak to tak nie je, ako v mojom prípade, tak si tú značku urobíme presne tam, kam smeruje ryska. Týmto krokom sa vyhneme zbytočným problémom potom pri skladaní a nastavovaní rozvodov.)
6. Povolíme skrutky, ktoré nám držia napinák rozvodovej reťaze.
Potom napinák vytiahneme von z valca:
7. Potom povolíme tieto 2 skrutky, ktoré sú na boku valca
8. Potom povolíme tieto 4 matice.
9. Potom stiahneme vahadlá zo štiftov
10. Zhodíme rozvodovú reťaz z vačky
11. Potom vyberieme vačku, ktorú nám už nič nedrží.
12. Potom gumeným kladivom jemne poklepeme z každej strany hlavy
13. Potom hlavu pomaly stiahneme zo štiftov
14. Potom vytiahneme mazaciu lištu
15. Potom gumeným kladivom poklepeme z každej strany valca
16. Potom valec stiahneme zo štiftov
17. Ak chceme zhodiť aj piest, tak z jednej strany piestu odstránime závlačku a potom z druhej strany vytlačíme piestny čap a piest je dole... (Ja som ho nedával dole, pretože som menil iba tesnenia a piest nebolo potrebne dávať dole)
Montáž Valca
1. Nezabudneme nasadiť vymedzováky, ktoré sme pri demontáži vybrali alebo nechali v niektorej časti...
(v tomto prípade sú nasadene na pravom vrchnom a dolnom štifte)
2. Pootočíme krúžky o 120° od seba a nasadíme tesnenie pod valec
3. Potom nasadíme valec na štifty a pomaly ho posúvame smerom dole, až ho nasadíme na začiatok piestu
4. Potom postupne stláčame krúžky a posúvame valec. (Netreba to robiť nasilu, ale treba sa s tým niekedy aj trošku pohrať!)
5. Keď sú už krúžky vo valci, tak kľudne môžeme tlačiť valec smerom dole, potom to už ide ľahko
6. Nasadíme mazaciu lištu
7.Nasadíme tesnenie pod hlavu a nezabudneme vymedzováky
8. Potom nasadíme hlavu na štifty.
9. Potom rotor nastavíme na značku T alebo na značku, ktorú sme si pri rozoberaní naznačili.
10. Nasadíme vačku do vodorovnej polohy s hlavou a dierou smerom hore a nasadíme na ňu rozvodovú reťaz bez toho, aby sme pootočili kľukou.
11. Skontrolujeme, či značky na vačke a rotore sedia a nasadíme váhadlá na štifty (nezabudneme na vymedzováky)
12. Na štifty rukou naskrutkujeme matice
13. Potom matky rovnomerne dotiahneme, nie silno, aby nestrelil štift, ale ani nie slabo, aby to tesnilo (malo by sa to doťahovať momentovým kľúčom, ale ten som nemal)
14. Tenkým skrutkovačom natiahneme napinák rozvodovej reťaze
15. Nasadíme ho do valca a po dotiahnutí skrutiek, ktoré ho držia, skrutkovač, ktorým sme ho natiahli, pomaly pustíme a napinák napne rozvodovú reťaz určitou silou.
16. Skontrolujeme vôľu ventilov a ak bude treba tak ich nastavíme.... (Hodnoty nájdeme v servisnom manuály pre váš skúter/motor)
17. Nasadíme viečko hlavy, plasty okolo valca, výfuk.... a môžeme štartovať
Ale predtým odporúčam rukou pretočiť motor párkrát dookola a ak sa pretočí v pohode tak môžeme kľudne štartovať.
Ak sa niečo zablokuje, tak v žiadnom prípade neštartujte!!!! Pravdepodobne ste zle nastavili rozvody a piest sa oprel o ventil. V tomto prípade treba nanovo nastaviť rozvody a podľa návodu!!!
A teraz k návodu:
Demontáž valca
1. Odstránime motor z rámu a položíme si ho niekam, kde sa nám bude s ním dobre manipulovať
2. Zhodíme všetky plasty, ktoré sú okolo valca
3. Povolíme tieto 4 skrutky, ktoré nám držia veko hlavy
Po zhodení viečka to vyzerá takto:
4. Pretočíme vačku tak, aby rysky boli vodorovne s hlavou a diera aby bola smerom hore
5. Na magnete potom skontrolujeme, či sedí značka T na ryske (ak to tak nie je, ako v mojom prípade, tak si tú značku urobíme presne tam, kam smeruje ryska. Týmto krokom sa vyhneme zbytočným problémom potom pri skladaní a nastavovaní rozvodov.)
6. Povolíme skrutky, ktoré nám držia napinák rozvodovej reťaze.
Potom napinák vytiahneme von z valca:
7. Potom povolíme tieto 2 skrutky, ktoré sú na boku valca
8. Potom povolíme tieto 4 matice.
9. Potom stiahneme vahadlá zo štiftov
10. Zhodíme rozvodovú reťaz z vačky
11. Potom vyberieme vačku, ktorú nám už nič nedrží.
12. Potom gumeným kladivom jemne poklepeme z každej strany hlavy
13. Potom hlavu pomaly stiahneme zo štiftov
14. Potom vytiahneme mazaciu lištu
15. Potom gumeným kladivom poklepeme z každej strany valca
16. Potom valec stiahneme zo štiftov
17. Ak chceme zhodiť aj piest, tak z jednej strany piestu odstránime závlačku a potom z druhej strany vytlačíme piestny čap a piest je dole... (Ja som ho nedával dole, pretože som menil iba tesnenia a piest nebolo potrebne dávať dole)
Montáž Valca
1. Nezabudneme nasadiť vymedzováky, ktoré sme pri demontáži vybrali alebo nechali v niektorej časti...
(v tomto prípade sú nasadene na pravom vrchnom a dolnom štifte)
2. Pootočíme krúžky o 120° od seba a nasadíme tesnenie pod valec
3. Potom nasadíme valec na štifty a pomaly ho posúvame smerom dole, až ho nasadíme na začiatok piestu
4. Potom postupne stláčame krúžky a posúvame valec. (Netreba to robiť nasilu, ale treba sa s tým niekedy aj trošku pohrať!)
5. Keď sú už krúžky vo valci, tak kľudne môžeme tlačiť valec smerom dole, potom to už ide ľahko
6. Nasadíme mazaciu lištu
7.Nasadíme tesnenie pod hlavu a nezabudneme vymedzováky
8. Potom nasadíme hlavu na štifty.
9. Potom rotor nastavíme na značku T alebo na značku, ktorú sme si pri rozoberaní naznačili.
10. Nasadíme vačku do vodorovnej polohy s hlavou a dierou smerom hore a nasadíme na ňu rozvodovú reťaz bez toho, aby sme pootočili kľukou.
11. Skontrolujeme, či značky na vačke a rotore sedia a nasadíme váhadlá na štifty (nezabudneme na vymedzováky)
12. Na štifty rukou naskrutkujeme matice
13. Potom matky rovnomerne dotiahneme, nie silno, aby nestrelil štift, ale ani nie slabo, aby to tesnilo (malo by sa to doťahovať momentovým kľúčom, ale ten som nemal)
14. Tenkým skrutkovačom natiahneme napinák rozvodovej reťaze
15. Nasadíme ho do valca a po dotiahnutí skrutiek, ktoré ho držia, skrutkovač, ktorým sme ho natiahli, pomaly pustíme a napinák napne rozvodovú reťaz určitou silou.
16. Skontrolujeme vôľu ventilov a ak bude treba tak ich nastavíme.... (Hodnoty nájdeme v servisnom manuály pre váš skúter/motor)
17. Nasadíme viečko hlavy, plasty okolo valca, výfuk.... a môžeme štartovať
Ale predtým odporúčam rukou pretočiť motor párkrát dookola a ak sa pretočí v pohode tak môžeme kľudne štartovať.
Ak sa niečo zablokuje, tak v žiadnom prípade neštartujte!!!! Pravdepodobne ste zle nastavili rozvody a piest sa oprel o ventil. V tomto prípade treba nanovo nastaviť rozvody a podľa návodu!!!