Núdzová oprava regleru
Napísané: Po Júl 25, 2016 2:50 pm
Zdravíčko, som tu nový. Kúpil som staručký Daelim Message 50 rv.99 a okrem iných chybičiek som po výmene baterky zistil, že novú baterku skúter nedobíja. Po kontrole kabeláže som usúdil, že je vadný regulátor nabíjania.
Zohnal som si schému od iného skútra Daelim, el. zapojenie aj farby vodičov očividne rovnaké.
Na odbočke alternátora pre svetlá cca ~13V, na celej cievke pre nabíjanie ~15V. Z reglera žiadny prúd.
Keďže som bol netrpezlivý a mám nejaké skúsenosti s elektrikou, mimo iného aj opravami zaliatych AVR regulátorov z centrál, rozhodol som sa pre opravu namiesto výmeny.
Najzápeklitejšia časť opravy je hneď prvý krok - odstránenie epoxidu ktorým je regulátor zaliaty. Ten epoxid, keď je studený, je dosť tvrdý a nieje šanca dostať ho odtiaľ bez poškodenia dosky plošných spojov. Keďže narozdiel od AVR regulátorov, ktoré mávajú obal plastový, tento regulátor je osadený v hliníkovom bloku a preto nebol problém ho nahriať. Po nahriatí plynovým horákom sa dal plochým skrutkovačom epoxid pekne povyberať, až som sa dostal na dve skrutky, ktorými boli na hliníkový blok uchytené dva tyristory v puzdre TO220. Po vybratí skrutiek prišlo na rad ďalšie nahriatie a potom opatrné vybratie DPS aj s konektorom. Po rýchlom premeraní výkonových obvodov sa ukázalo, že sú vadné obidva tyristory S4010L (nameraných 18mV pri 1mA medzi hradlom a anódou). Tieto triaky môžu byť nahradené napr. bežne dostupným TIC106M v cene cca 50 centov. Avšak keďže bol piatok večer a už boli zavreté všetky predajne súčiastok v BB, museli stačiť šuflíkové zásoby. Doma som však nenašiel žiadne tyristory, ale našiel som triaky TIC224M. Podľa parametrov by sa tam hodili, až na to, že triak vie spínať v obidvoch polaritách, kdežto tyristor len v jednej. Rozhodol som sa preto podrobnejšie preskúmať zapojenie regulátora: Zo zapojenia vyplýva, že s použitím triakov nebude problém, pretože hradlá obidvoch tyristorov sú zapojené cez diódu a ostatné obvody neumožňujú zapnutie triaku v zápornej polarite napätia z alternátora (jedná sa tu o jednocestné usmernenie). Takže som ich nahodil a s nimi som vymenil aj elektrolyt. kondenzátor 22uF/25V. Tieto elektrolyty už po pár rokoch starnú a tento 17-ročný kúsok už isto nemal pôvodnú kapacitu.
Nastal však ešte jeden problém. Pôvodné tyristory boli v izolovanom prevedení, teda mali oddenené telo (Tab) od všetkých vývodov. Preto mohli byť uchytené na hliníkový blok bez ďalšej izolácie. Použité TIC224M však izolované neboli a preto som musel použiť izolačné prvky. Kôli opačnému uchyteniu a pomerne stiesneným priestorom, bolo nutné obrúsiť kovovú časť tela jedného z triakov, tak aby sa navzájom nedotýkali. Izolačné podložky bolo potrebné zľahka prilepiť tak aby kopírovali telo triaku, inak sa tam nedali dostať. Tiež museli byť použité izolačné prechodky, aby nedošlo ku skratu cez skrutky. Po nahodení regulátora a naštartovaní skútra sa ukázalo, že nabíjanie funguje ako má, Po miernom pridaní plynu sa napätie po pár sekundách ustálilo na cca 14.5V. Regulátor som vybral, zalial silikónovým tmelom a nahodil naspäť. Po pár dňoch jazdenia regulátor stále funguje.
Tento návod nie je myslený ako univerzálne riešenie pre všetky odpálené regulátory, avšak v určitých prípadoch môže byť oprava jediné riešenie. Hlavne keď náhradný regler je ťažko zohnateľný.
Ja som ušetril min. 10 EUR, ale hlavne 10 dní čakania na nový regler z Číny.
Ešte dovetok - nakoniec som zistil aj pravdepodobnú príčinu poruchy regulátora. Zobral som pôvodnú baterku, ktorá bola v skútri v čase kúpy a dal som ju na nabíjačku 12V/2A. Na druhý deň som prišiel, nabíjačka dávala stále plný prúd a na baterke po odpojení nabíjačky napätie kleslo veľmi blízko 0V. To znamená, že všetky články v baterke boli v skrate.. Tento skratový prúd tyristory nezvládli.
Snáď tento návod niekedy niekomu pomôže ..
Matej z BB
Zohnal som si schému od iného skútra Daelim, el. zapojenie aj farby vodičov očividne rovnaké.
Na odbočke alternátora pre svetlá cca ~13V, na celej cievke pre nabíjanie ~15V. Z reglera žiadny prúd.
Keďže som bol netrpezlivý a mám nejaké skúsenosti s elektrikou, mimo iného aj opravami zaliatych AVR regulátorov z centrál, rozhodol som sa pre opravu namiesto výmeny.
Najzápeklitejšia časť opravy je hneď prvý krok - odstránenie epoxidu ktorým je regulátor zaliaty. Ten epoxid, keď je studený, je dosť tvrdý a nieje šanca dostať ho odtiaľ bez poškodenia dosky plošných spojov. Keďže narozdiel od AVR regulátorov, ktoré mávajú obal plastový, tento regulátor je osadený v hliníkovom bloku a preto nebol problém ho nahriať. Po nahriatí plynovým horákom sa dal plochým skrutkovačom epoxid pekne povyberať, až som sa dostal na dve skrutky, ktorými boli na hliníkový blok uchytené dva tyristory v puzdre TO220. Po vybratí skrutiek prišlo na rad ďalšie nahriatie a potom opatrné vybratie DPS aj s konektorom. Po rýchlom premeraní výkonových obvodov sa ukázalo, že sú vadné obidva tyristory S4010L (nameraných 18mV pri 1mA medzi hradlom a anódou). Tieto triaky môžu byť nahradené napr. bežne dostupným TIC106M v cene cca 50 centov. Avšak keďže bol piatok večer a už boli zavreté všetky predajne súčiastok v BB, museli stačiť šuflíkové zásoby. Doma som však nenašiel žiadne tyristory, ale našiel som triaky TIC224M. Podľa parametrov by sa tam hodili, až na to, že triak vie spínať v obidvoch polaritách, kdežto tyristor len v jednej. Rozhodol som sa preto podrobnejšie preskúmať zapojenie regulátora: Zo zapojenia vyplýva, že s použitím triakov nebude problém, pretože hradlá obidvoch tyristorov sú zapojené cez diódu a ostatné obvody neumožňujú zapnutie triaku v zápornej polarite napätia z alternátora (jedná sa tu o jednocestné usmernenie). Takže som ich nahodil a s nimi som vymenil aj elektrolyt. kondenzátor 22uF/25V. Tieto elektrolyty už po pár rokoch starnú a tento 17-ročný kúsok už isto nemal pôvodnú kapacitu.
Nastal však ešte jeden problém. Pôvodné tyristory boli v izolovanom prevedení, teda mali oddenené telo (Tab) od všetkých vývodov. Preto mohli byť uchytené na hliníkový blok bez ďalšej izolácie. Použité TIC224M však izolované neboli a preto som musel použiť izolačné prvky. Kôli opačnému uchyteniu a pomerne stiesneným priestorom, bolo nutné obrúsiť kovovú časť tela jedného z triakov, tak aby sa navzájom nedotýkali. Izolačné podložky bolo potrebné zľahka prilepiť tak aby kopírovali telo triaku, inak sa tam nedali dostať. Tiež museli byť použité izolačné prechodky, aby nedošlo ku skratu cez skrutky. Po nahodení regulátora a naštartovaní skútra sa ukázalo, že nabíjanie funguje ako má, Po miernom pridaní plynu sa napätie po pár sekundách ustálilo na cca 14.5V. Regulátor som vybral, zalial silikónovým tmelom a nahodil naspäť. Po pár dňoch jazdenia regulátor stále funguje.
Tento návod nie je myslený ako univerzálne riešenie pre všetky odpálené regulátory, avšak v určitých prípadoch môže byť oprava jediné riešenie. Hlavne keď náhradný regler je ťažko zohnateľný.
Ja som ušetril min. 10 EUR, ale hlavne 10 dní čakania na nový regler z Číny.
Ešte dovetok - nakoniec som zistil aj pravdepodobnú príčinu poruchy regulátora. Zobral som pôvodnú baterku, ktorá bola v skútri v čase kúpy a dal som ju na nabíjačku 12V/2A. Na druhý deň som prišiel, nabíjačka dávala stále plný prúd a na baterke po odpojení nabíjačky napätie kleslo veľmi blízko 0V. To znamená, že všetky články v baterke boli v skrate.. Tento skratový prúd tyristory nezvládli.
Snáď tento návod niekedy niekomu pomôže ..
Matej z BB