Teorie ladění 2t motorů - zjednodušeně

Otázky,odpovede,postrehy,skúsenosti okolo motorového tuningu

Moderátor: Moderators

Správa
Autor
Užívateľov profilový obrázok
PeterZ
motorkár
motorkár
Príspevky: 1727
Dátum registrácie: Ut Júl 17, 2007 10:31 am
Skúter: Peugeot Vivacity Silversport
Bydlisko: ZH
Kontaktovať užívateľa:

Teorie ladění 2t motorů - zjednodušeně

#1 Príspevok od užívateľa PeterZ » Št Júl 26, 2012 12:49 pm

pri googlení som narazil na niečo takéto:

Teorie ladění 2t motorů - zjednodušeně
Nejprve trocha teorie a vyvrácení mýtů ohledně ladění 2T motorů

Mýtus 1 – Když dám větší hlavní trysku, zvedne se výkon, spotřeba a klesne životnost motoru.

Pravda – Pravda je jen že při plném plynu se zvedne spotřeba. Životnost, neklesne, naopak stoupne! A to z jednoduchého důvodu, 2t motor je mazán olejem který je smíchán s benzínem, pokud tedy dám větší trysku, tak přivedu do motoru více oleje který maže válec, píst a ložiska na klice a zároveň více benzínu, který se zase pozitivně podepíše na chlazení motoru. Toto platí pokud si mícháte olej do nádrže sami. Jiná situace je u přímazu, který dávkuje olej pořád stejně ať je tryska větší, nebo menší. I přímaz se ale dá nastavit, aby dávkoval více oleje, nebo jednoduše do nádrže při tankování cvrnkněte panáka oleje na plnou nádrž. Samotné by to bylo málo cca 1 ku 200, ale pokud přímaz dávkuje 1 k 50 tak tímto motoru jen prospějete. A jsme u výkonu, ten jen s větší tryskou nevzroste, naopak při dobře odladěném karburátoru klesne! Vysvětlení je zase prosté, ideální poměr benzínu a vzduchu je jeden díl k 15 (někde udáváno 16) pokud je takto nastavená směs, mluvíme o špičkové směsi. Pokud tedy máme větší trysku jak ideál směs bude bohatá na benzín. Bohatá směs se pozná nejlépe na barvě svíčky ta je většinou černá s povlakem karbonu a sazí. Velká tryska jak jsem psal dříve, motoru moc neuškodí, ale ten má větší spotřebu a menší výkon a navíc se nám zanáší výfuk nedokonale spáleným olejem. Horší je stav kdy máme chudou směs, tedy malou trysku. To zas poznáme na barvě svíčky, která je bílá až šedá, tady už hrozí velké nebezpečí, že se motor zadře! Protože je motor nedostatečně mazán a chlazen směsí, rapidně klesá životnost! Ideální směs poznáme pokud má svíčka barvu cihlovou, jakoby rezatou cokoli tmavší značí bohatou směs a cokoli světlejší směs chudou.
Aby to nebylo jednoduché, tak se na karburátoru neladí jen hlavní tryska (ovlivňuje chování motoru pří plném plynu), ale i poloha a tvar jehly (ovlivňuje hlavně výkon ve středních polohách plynu) a také vzdušník (který ovlivňuje chování motoru do čtvrtiny plynu) o tom se rozepisovat nebudu, koho by to zajímalo může mne kontaktovat. Na dokonalé vyladění karburátoru má vliv i teplota okolí, vlhkost vzduchu, tlak a spousta dalších okolností, proto se karburátor ladí lehce bohatší, aby se při změně podmínek předešlo chudé směsi

Mýtus 2 – Když vyměním filtr za více průchozí (otevřený – open) zvedne se výkon

Pravda – Jak jsem psal v předešlém vysvětlení je karburátor nastaven na pokud možno ideální, špičkovou směs. Pokud ale průchozí filtr klade menší odpor proudění vzduchu a přivede jej do motoru více, ochudí se tím poměr benzínu k vzduchu a hrozí nebezpečí zadření viz. problém s chudou směsí.

Mýtus 3 – Když otevřu výfuk, nebo dám jiný laděný zvedne se okamžitě výkon.

Pravda - Ono to sice tak trochu pravda je, ale je nutné dát větší trysku. Je to stejné jako u otevřeného vzduchového filtru. Při instalaci laděných výfuků, by měla být tryska větší o 5 – 10% ! Jinak se ochudí směs a dlouho by jste si vyššího výkonu neužili.

Teď bych chtěl přesněji osvětlit fungování YEIS což není nic jiného než celosvětově používaný boost bottle, akorát si to Yamaha pojmenovala po svém.

Nejdřív teorie.
Pokud jste našli v airboxu olej a není to ten kterým jste stříkali filtr, tak vězte, že vám netěsní klapky.
Při pracovních cyklech 2t motoru dochází k tomu, že je pohybem pístu vytlačena část směsi zpět do sání. Pro tento případ jsou v sání klapky, které mají právě tomuto jevu zabránit. Jenže časem se stane že klapky přestanou těsnit a tak už jednou obohacené směsi vzduchu a benzínu nic nebrání v dalším obohacení se cestou obrácenou skrz karburátor do filtru a poté ještě napotřetí zase cestou zpět ke klapkám a do klikové skříně.
Tomuto má zabránit právě boost bootle. Ten olej je pozůstatek tohoto jevu, kdy se benzín vypaří a olej zůstane.

Co to je boost bottle?
Je to kontejnerek o určitém objemu ze kterého se vyvede hadička většinou do příruby sání mezi klapky a karburátor. Tak jak nasává píst směs, vzniká podtlak. V tomto kontejnérku vznikne také podtlak, který vsaje tu směs která pronikne zpět do sání z klikové skříně. Poté se v něm tlak vyrovná aby píst mohl zase při dalším cyklu nasát z kontejnérku "odchycenou" směs. Která se díky němu už nedostane znovu do karburátoru k dalšímu obohacení.
V čem to pomáhá?
Pokud se ta trocha směsi obohatí na třikrát průchodem skrz karburátor, tak až takový problém není. Pokud je čerstvě seřízený karburátor, tak už je s tím obohacením jakoby počítáno.
Příklad - mám trysku 200 směs je špičková což signalizuje barva svíčky, přestože netěsní klapky a trocha směsi se vícekrát obohatí. V konečném součtu vzduchu a benzínu to vše sedí jak má. Pokud by jsme ale najednou dali 100% těsnící klapky, tak by se nám už ta část znovu neobohatila a najedou by mohla být tryska 200 málo, protože vzduchu je najednou víc jak benzínu.

Problém bude spíše ve spotřebě, kdy se dostane už obohacená směs ven za karburátor a filtr a odnese nám jí vítr pryč. Obohacovat okolí benzínem výkonu nepřidá a peněžence také ne.

Pokud někdo nepochopil můj výklad, tak tady má obrázky http://wikiscootia.wikidot.com/boost-bottle

Jak tedy u 2t motoru zvednou výkon?
Předem dodávám, že pro provoz na pozemních komunikacích se nesmí provádět úpravy ke zvýšení výkonu. Toť naše legislativa
1 krok základ – zbavení motocyklu restrikcí montovaných výrobcem pro homologaci. Jsou to různé difuzory v sání, překážky ve výfuku, ale i elektronické omezení zapalování.

2 krok pokročilé úpravy – Výměna filtru za více průchozí, většího karburátoru, klapek za tuningové a laděného, sportovního výfuku, případně úprava sériového. Důležité je perfektně vyladit karburátor a pokud použijeme větší karburátor, musíme mít na paměti nutnost zvětšit průměr přírub, pokud by byly užší jak nový karburátor. Tady spolu s prvním krokem můžete dosáhnout až dvounásobek původního výkonu.

3 krok pro profíky – úprava karterů broušením, výměna klikové hřídele, výměna pístu, přebroušení (změna časování) kanálů válce, případně koupě jiného válce a nakonec výměna sériového zapalování za tuningové, které ovšem často nedobíjí, a není děláno pro provoz se světly. Tady si dovolím troufnout že zručnému ladiči motorů se podaří dostat z 15 koňové 125 ky klidně ke 40 a u skůtru se oproti sériovým 50ccm válcům s 3 koníky dosahuje hodnot hodně přez 10<

Pre tých čo to až sem dočítali je tu viacej:
http://www.2strokeengine.net/2strokeeng ... mation.php

Zamknuté

Návrat na "MOTOR"