Strana 1 z 1

Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 1:20 pm
od užívateľa 4BALL
Ahojte potrebujem vedieť ako riadne upenivť výfuk na válec, to sa tam používajú nejaké svorníky či čo ?
alebo stačí keď mám obyčajnú šrúbu ? Alebo aj s matkou ... prosim poradte :)

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 1:42 pm
od užívateľa deltoro5784
Ja som mal k novému valcu svorníky ale použil som obyčajné šróby ktoré som mal pôvodne a drží to normálne.Len to treba poriadne dotiahnuť aby ti neprefukovalo

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 2:25 pm
od užívateľa alcatelko
bud das stifty co je pohodlnejsie a setrnejsie k valcu ak davas vyfuk obcas aj dole alebo das normal sroby...

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 4:35 pm
od užívateľa VLADY
Ja by som normál šrouby neriskoval ...a neodporúčam ani ostatným hlavne takým čo nemajú cit v doťahovaní.... A dobré je dať dačo pevnejšie ako normálny štift z blatového šroubu .najlepšie kúpiť original alebo potom spraviť z Imbusáku ten je pevnejší alebo použiť kúsok závitovej tyče . A aj matice je lepšie dať napríklad mosadzné tie sa nezvyknú zahrdzavieť.... a podložky ploché plus pérovky .

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 7:07 pm
od užívateľa 4BALL
potreboval by som čo najpevnejšie :)

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Máj 29, 2009 7:54 pm
od užívateľa PeterZ
Toto som našiel na nete autor kxbibo je to pre všetkých trhačov skrutiek, ktorí majú teóriu čím viac tým lepšie.

Priťahovacie momenty

Blíži sa zima a pre mnohých z nás prichádza čas na oddych a relax. Ak však chceme novú sezónu zahájiť bez problémov, treba sa počas zimy aj zatvoriť do dielne, zapnúť kachle a pustiť sa do údržby. V zime bude aj reportáží pomenej, tak sa budeme snažiť priniesť články o údržbe, technike jazdy alebo kondičnej príprave. Prvý článok zo série je o priťahovacích momentoch...
Skrutkové spoje majú v konštrukcii motocykla nezastupiteľnú úlohu. Použité sú v konštrukcii motora, riadenia, uchytenie kolies a pod. Pretože každý kilogram zbytočnej hmotnosti sa prejaví vo zvýšenej spotrebe a zhoršených dynamických vlastnostiach, snahou konštruktérov ja navrhovať aj spojovacie súčiastky čo najľahšie. Z toho vyplýva, že skrutkový spoj je mimoriadne chúlostivý na správnu montáž. Nepríjemný zážitok pri opravách a údržbe našich motorových miláčikov je strhnutý závit či už na skrutke alebo matici alebo v bloku motora. Taktiež je nepríjemná zalomená skrutka. Väčšinou to býva spôsobené nadmernou silou dotiahnutia skrutkového spoja alebo nesprávnou montážou (tzv. trafenie závitu). Určite poznáte že vám neraz vnútorný hlas v hlave hovoril: "Musím to poriadne dotiahnuť aby to držalo!" Čo si drvivá väčšina mechanikov - amatérov, ale aj profesionálov neuvedomuje ja fakt, že osová sila v skrutke značne kolíše v závislosti na montážnych podmienkach - najmä koeficient trenia medzi maticou a skrutkou je veľmi dôležitý. Avšak veľkosť koeficientu trenia nie je jediným činiteľom ovplyvňujúcim správne pritiahnutie spoja. Z toho dôvodu výrobcovia pre osobitne chúlostivé spoje predpisujú nielen veľkosť momentu, ale aj spôsob priťahovania. Tieto postupy treba striktne dodržiavať, pretože akékoľvek experimentovanie by mohlo mať nepriaznivé následky. Na dodržiavanie presného priťahovacieho momentu sa používajú špeciálne momentové kľúče a to buď ohybové alebo torzné. Ohybové momentové kľúče sú založené na princípe stláčania vinutej pružiny a torzné momentové kľúče merajú priťahovací moment podľa skrútenia kovovej tyče. V núdzovom prípade si môžeme pomôcť použitím vzťahu pre jednoramennú páku.
M = F . l

M – priťahovací moment (N.m)
F – sila (N)
l – rameno páky (m)

Teda napríklad pri pritiahnutí skrutky potrebujeme dosiahnuť priťahovací moment M = 80 N.m. To znamená, že priťahovací moment dosiahneme silou 160 N na ramene páky l = 0,5m. Týmto spôsobom môžeme priťahovať len menej chúlostivé skrutkové spoje ako napr. skrutky a matice kolies.

Priťahovacie momenty skoro všetkých skrutkových spojov bývajú väčšinou súčasťou servisného manuálu motocykla. Nasledujúca tabuľka udáva orientačné priťahovacie momenty skrutiek a matíc pre momentové kľúče:
momenty skrutiek.jpg
(140.94 KiB) 702 stiahnutí
Co sa tyka pevnosti skrutiek su zakladne triedy pevnosti od blata az po vysokopevnostne. trieda 3.6 až 12.9. Bezne sa používaju - nas motorku 8.8 resp 10.9. Strojnicke tabulky
Pokial nemate momentovy kluc zjednodusene je 10Nm = 1kg na metrove tyči. Skus na osobnej vahe kolko stlacis rukou, aby si mal prehlad a ostatne je obycajna matematika a cit. Kvalitny momentovy kluc je par tisic. Ak sa rozhodnes pre tento komfort, nekujte klikaci momentak, ale rucickovy. Nebudem do podrobna , ale ma to svoje dovody.
Ak nedisponujete vhodným náradím, môžete si spôsobiť väčšiu škodu ako úžitok.

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: So Máj 30, 2009 8:58 am
od užívateľa deltoro5784
Tak s týmto môžem len súhlasiť. Strhaný závit narobí vela problémov :cry: . A ten momenťák je super vec.

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: So Máj 30, 2009 12:15 pm
od užívateľa VLADY
Ja mám momenťák klasika TONA klikací a keď som ho pár krát použil tak niekedy som mal dojem že ťahám už nejak moc nad nastavený moment a klik nikde...Takže ja radšej ťahám rukou a hlavou.... :wink:

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: St Jún 03, 2009 9:25 pm
od užívateľa FoXiK
ja som ho ešte nepoužil vždy len ruky :D a zatiaľ sa mi nič nerozpadlo ani neprasklo a to som pár motorov zložil.. vždy som sa bál či dosť dotiahnem hlavu tak som ju vždy viac pritiahol.. + ľúbi sa odtiahnuť po pár km po zložení, vlastná skúsenosť.. a skúsenosť z čín keď kúpiš novú a pod. tak treba po každých 5km pritiahnuť asi tri krát všetky skrutky :D inak sa ti stane ako mne že mi odpadol výfuk po asi 5km na štvorkolke :D

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Št Jún 04, 2009 10:28 pm
od užívateľa Csicsko550
ja sa len chcem spitat,nebudem zakladat novu temu na keewayke mi stale povoli matica co drzi zadne koleso a potom sa kyve,dotiahnem a na druhy den zasa neviete poradit co stym zo zaciatku mi to nerobili potom raz povolilo a odvtedy stale

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Št Jún 04, 2009 10:33 pm
od užívateľa TomasARN
bud objednaj novu matku alebo kup lep na zavity (alebo dobre sekundove lepidlo), daj dole matku, ocisti zavity na srobe/tycke/ a matke, potri srob lepom a dobre dotiahni a nechaj vyschnut.

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Jún 05, 2009 8:25 am
od užívateľa deltoro5784
TomasARN napísal:bud objednaj novu matku alebo kup lep na zavity (alebo dobre sekundove lepidlo), daj dole matku, ocisti zavity na srobe/tycke/ a matke, potri srob lepom a dobre dotiahni a nechaj vyschnut.
No ten lep je istota určite by som nejazdil s uvolnením kolesom,ale rátaj že keď ho budeš chceť dať dole tak to bude minimálne taká morda ako keď si ho dával prvý krat dole. Aspoň ja som nato musel použiť poriadnu páku aby som to pohol.

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Jún 05, 2009 9:08 am
od užívateľa TomasARN
radsej morda so zalepenou matkou, ako sa vyburat

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: Pi Jún 05, 2009 9:53 am
od užívateľa VLADY
Taká matica od kolesa by mala byť samoistiaca....ak nedrží je to divné...ale stáva sa to... Ako píše Tomáš buď lep na závity alebo dá sa aj silikon použiť....Dokonca raz som aplikoval z nedostaku iného aj obyčajný Chemoprén. 8)

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: So Jún 20, 2009 8:42 pm
od užívateľa FoXiK
Môžem potvrdiť lep na skrutky je dobrý taký malý jak sekundové lepidlo to je ale nesmie tam byť nečistota a vzduch . drži dobre a odtiahneš to keď budeš musieť.. alebo si kúp Lepšiu matku ! takú istiacu s gumou alebo závlačkou.. existuje kadečo .. také aby sa neodťahovaly určite majú také :)

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: So Jún 20, 2009 8:56 pm
od užívateľa VLADY
Pozor matice na koleso by mali byť samoistiace ale nie tým plastovým krúžkom ale kovovým...pretože Bacilko má takú skúsenosť že ten plast pri vysokej teplote ako má oska kolesa normálne zmäkne a povolí a už nič neistí potom. Asi je lepšie a najistejšie to lepidlo ak má ovšem takú tepelnú odolnosť aby nedopadlo ako ten plastový krúžok, alebo potom korunková matica +klasika závlačka a diera v oske .

Re: Ako upevniť výfuk

Napísané: So Jún 20, 2009 9:10 pm
od užívateľa PeterZ
Strana 10 v príručke:
http://www.loctite.sk/sks/content_data/ ... irucka.pdf
tu je katalógový list - pri 150 stupňoch má ešte 25% pevnosti.
http://65.213.72.112/tds5/docs/2701-EN.pdf