
Tento maxiscooter je mojim prvým veľkým jednostopým presúvadlom (kúpil som ho z druhej ruky s najazdenými a zdokladovanými 9000 kilometrami, scooter vzhľadovo i funkčne ako nový). Predtým som sa dve sezóny (12tisic km) vozil na menšom číňanovi (Keeway Matrix 50). Prechod na Atlantica nebol vôbec komplikovaný, práve naopak. Ak pominiem vyššiu hmotnosť pri manipulovaní na mieste, ktorá sa ihneď po pohnutí stratí, ponúka Atlantic oproti môjmu bývalému padíku už len samé výhody. Má aj zopár mušiek, ale s tými som sa zmieril. Poďme si to vymenovať:
výhody:
+ veľmi pohodlný posed (ako do kresla pred televízor, som vysoký 190cm a nie je problém)
+ veľmi obratný v mestskej premávke (nie je ani príliš veľký, ani nepohodlne malý)
+ pod sedadlo sa vojdú dve JETky prilby, alebo 1 JETka a 1 bežná integrálka
+ autozásuvka a osvetlenie pod sedadlom
+ uzamykateľná skrinka pred kolenami (s dvoma priehradkami, pre osobné veci)
+ prehľadná prístrojová doska s veľkými kontrolkami
+ ukazovateľ paliva mimoriadne presný
+ ukazovateľ rýchlosti, na ktorý sa dá spoľahnúť, ukazuje vždy približne o 5km/h viac, než je real
+ spotreba od 3.6 do 4.1 podľa štýlu jazdy (rozpíšem nižšie)
+ kvalitné svetlomety, svetelná húkačka
+ dobrý výhľad v zrkadlách
+ pohodlné zvezenie aj pre vysokého spolujazdca
+ dobré filtrovanie nerovností na ceste
+ pevné vedenie stopy a solídne náklony (ešte som nič neškrtol)
+ cestovná rýchlosť 110km/h aj vo dvojici
+ zvuk päťstovky
+ živý motor do 110km/h veľmi ochotný
+ maximálna papierova rýchlosť 130km/h, reálna 126km/h s turistickým plexištítom
+ duálny brzdový systém
+ bočný stojan s blokovaním chodu motora
nevýhody:
- kvoli mojej výške (190cm) potrebné vymeniť originálny plexištít za turistický GIVI plexištít (model D242ST, vyšší o 19cm a s aero-ochranou na ruky), nižšie sa rozpíšem
- plasty okolo prístrojovky sa už trožku rozchádzajú - optická nevýhoda
- vzadu iba jeden tlmič - zdĺhavé nastavovanie (treba ním veľa točiť, keďže je tam závit a nie prednastavené polohy)
- iba 13-tky kolesá, navyše pomerne úzke
- menej stabilný hlavný stojan na jednu stranu, treba si dávať pozor na sklon vozovky
- zadná časť sa nemusí páčiť každému
Poďme si prebrať zopár bodov z výhod/nevýhod podrobnejšie:
Pri mojich 190cm nie je najmenší problém posadiť sa za riadidlá, nohy majú dostatok miesta, dajú sa položiť buď na plošinky (veľmi pohodlné) alebo klasický scooter-style (v prípade dlhej cesty na občasné nabúranie stereotypu).
Vzhľadom na svoje rozmery je scooter veľmi obratný v mestskej premávke (proste nie je to veľká krava, s ktorou musíte v zápche stáť). Motor o objeme 250ccm (ročník 2004 má karburátor) má veľmi kultivovaný chod, do 100-110km/h ponúka dostatok výkonu na svižnú jazdu, od 110km/h už je potrebný dlhší úsek na dosiahnutie maximálky... tým sa dostávam k plexištítu:
Sériový plexištít bol pre moju výšku (opakujem, 190cm) nevhodný, vietor smeroval priamo na prilbu (integrálka), čím som trpel pri rýchlostiach nad 80km/h veľkým aerodynamickým hlukom (nepočul som ani motor) a mušky nachádzali smrť priamo na plexi mojej prilby. Po zakúpení turistického plexištítu GIVI určeného pre Apriliu Atlantic 250 sa situácia dramaticky zmenila (najmä k lepšiemu), vietor už líže prilbu iba zvrchu, možem bez problémov jazdiť s úplne otvoreným plexi a netrpím vetrom v očiach. Mušky ostávajú na plexištíte motorky. S turistickým plexištítom sa však viaže aj jeden menší neduh - vzniká solídna turbulencia (najmä ak mám nahodený aj kufor), vietor sa vracia od chrbáta dopredu, treba si na to zvyknúť, nič dramatické... za to zvýšené pohodlie spredu mi to isto stojí. Plexištít taktiež ponúka ochranu na ruky, nefúka ani neprší na ne, takisto mušky nemajú čancu. A aby som to nezabudol spomenúť, maximálna rýchlosť vplyvom vačšieho aerodynamického odporu klesla o nejakých 5km/h, taktiež trvá scootru dlhší čas, než maximálku dosiahne, do 100km/h je však dynamika bezozmeny.
Po skúsenosti s čínskym scootrom veľmi pozitívne hodnotím ukazovateľ rýchlosti, ktorý ukazuje stabilne o cca 5km/h viac, než je skutočná rýchlosť vozidla... Ukazovateľ paliva je taktiež veľmi presný, mohol by som podľa neho počítať kilometre... čím sa dostávam k spotrebe:
Spotreba závisí od štýlu jazdy - pri agresívnom spôsobe jazdy (tempo 110-120, obiehanie, plyn-brzda) som dosiahol maximálnu spotrebu 4.11 litrov na 100km. Pri klasickom spôsobe jazdy (90-110) sa spotreba pohybuje v rozmedzí 3.8-4.0, pri pohodovom jazdení a dbaní na spotrebu sa dá jazdiť za 3.5-3.6 a pri výlete s 50tkami v skupine (40-60km/h) som dosiahol už aj spotrebu 3.00 presne. Pri rýchlej jazde vo dvojici (spolu 160kg) v chladnejšom počasí rýchlosťami 90-110 som dosiahol spotrebu 4.25 na 100. Nádrž má objem 9.5L, z toho 1.5L je rezerva (oznámená kontrolkou). Dojazd pri priemernej spotrebe trebárs 4L/100 činí cca 230km, výhodou prístrojovej dosky je denné počítadlo.
Atlantic má duálny brzdový systém, vpredu trojpiestikovú brzdu, vzadu jeden piestik. Pri brzdení pravou páčkou brzdy brzdia 2 piestiky prednej brzdy. Pri brzdeni ľavou páčkou brzdí zadná brzda a jeden piestik prednej brzdy. Brzdný účinok je vzhľadom na hmotnosť maxiscootra veľmi dobrý, a to aj vo dvojici.
K predným svetlometom - svietia viac než postačujúco, scooter nemá tlačidlo zapnutia/vypnutia svetiel, tie svietia ihneď po otočení kľúčika do polohy zapnutého zapaľovania, nevýhoda - zvýšený odber prúdu počas štartovania, výhoda - nezabudnete ich pred jazdou zasvietiť. Vždy svieti jeden svetlomet, buď stretávací, alebo diaľkový, už ma zopár okoloidúcich ľudí upozorňovalo, že mi nesvieti jedno svetlo... Ináč, neaktívny svetlomet je nasvietený štýlom "angel eye" od BMW - parkovacie svetlo, v noci veľmi efektné.
U smeroviek sa musím zmieniť o fakte, že blikanie nesprevádza žiaden zvuk, treba si teda najmä z počiatku dávať pozor, aby ste ich nezabúdali vypínať. Časom to prejde úplne do krvi.
Čo sa týka nevýhod, spomenul som jeden tlmič vzadu - je postačujúci, ale jeho nastavovanie je dosť zdĺhave a unavujúce, aj keď jednoduché. Len sa človek proste okrúti (rukou). A kolesá by mohli byť väčšie a najmä širšie, hlavne to vzadu pôsobí trošku stratene pri pohľade zozadu.
Ešte som si spomenul - spolujazdec, sedí sa mu pohodlne, nefúka na neho nijako špeciálne, má dobrý výhľad vďaka vyššiemu posedu, opierka jazdca drží spolujadzca pri brzdení na mieste, k dispozícii má dobre tvarované rukoväte.
Maxiscooter Aprilia Atlantic 250 je podľa mojho názoru vhodný ako do mesta, tak aj na výlety nielen po okolí, a to aj vo dvojici, ak vám nebude vadiť od toho závisiaca menšia pružnosť a vyššia spotreba. Cestovná rýchosť aj vo dvojici v pohode 110km/h, pričom motor sa netrápi. Svojim dizajnom Atlantic na ceste isto zaujme, pôsobí najmä spredu ako cestovateľ, podľa mňa budí rešpekt. Kilometre za jeho riadidlami ubiehajú pomerne rýchlo, pričom únava sa nedostavuje vďaka príjemnému posedu. Spotreba je príjemna, agilita motora takisto, zvuk vás bude tešiť a žiadne voľné slnečné popoludnie neostane nevyužité. Všetkým majiteľom tohto stroja (ale aj ostatným) prajem veľa šťastných kilometrov, tento scooter ma za tých 5000km pod mojou taktovkou (spolu má 14tisic km) nikdy nenechal v štychu, ani nezaváhal (a podľa skúseností predchádzajúceho majiteľa ani jeho).
Videa (ja som na tom tretom, vsetky 3 sa daju prepnut do High quality):
http://www.youtube.com/watch?v=xFPliEcNb-A
http://www.youtube.com/watch?v=xSUem5QnHnA
http://www.youtube.com/watch?v=BCNP-T-dnDc
Foto:




S povodnym plexi:



