Núdzová oprava regleru

sem píšte čo sa dá a ako opraviť, namontovať atď

Moderátor: Moderators

Správa
Autor
Užívateľov profilový obrázok
matej_bb
trojkolkár
trojkolkár
Príspevky: 33
Dátum registrácie: Po Júl 25, 2016 2:03 pm
Skúter: Daelim Message 50

Núdzová oprava regleru

#1 Príspevok od užívateľa matej_bb » Po Júl 25, 2016 2:50 pm

Zdravíčko, som tu nový. Kúpil som staručký Daelim Message 50 rv.99 a okrem iných chybičiek som po výmene baterky zistil, že novú baterku skúter nedobíja. Po kontrole kabeláže som usúdil, že je vadný regulátor nabíjania.
Zohnal som si schému od iného skútra Daelim, el. zapojenie aj farby vodičov očividne rovnaké.
Na odbočke alternátora pre svetlá cca ~13V, na celej cievke pre nabíjanie ~15V. Z reglera žiadny prúd.
Keďže som bol netrpezlivý a mám nejaké skúsenosti s elektrikou, mimo iného aj opravami zaliatych AVR regulátorov z centrál, rozhodol som sa pre opravu namiesto výmeny.
Najzápeklitejšia časť opravy je hneď prvý krok - odstránenie epoxidu ktorým je regulátor zaliaty. Ten epoxid, keď je studený, je dosť tvrdý a nieje šanca dostať ho odtiaľ bez poškodenia dosky plošných spojov. Keďže narozdiel od AVR regulátorov, ktoré mávajú obal plastový, tento regulátor je osadený v hliníkovom bloku a preto nebol problém ho nahriať. Po nahriatí plynovým horákom sa dal plochým skrutkovačom epoxid pekne povyberať, až som sa dostal na dve skrutky, ktorými boli na hliníkový blok uchytené dva tyristory v puzdre TO220. Po vybratí skrutiek prišlo na rad ďalšie nahriatie a potom opatrné vybratie DPS aj s konektorom. Po rýchlom premeraní výkonových obvodov sa ukázalo, že sú vadné obidva tyristory S4010L (nameraných 18mV pri 1mA medzi hradlom a anódou).
IMG_4224.JPG
Vybratá DPS a tyristory
Tieto triaky môžu byť nahradené napr. bežne dostupným TIC106M v cene cca 50 centov. Avšak keďže bol piatok večer a už boli zavreté všetky predajne súčiastok v BB, museli stačiť šuflíkové zásoby. Doma som však nenašiel žiadne tyristory, ale našiel som triaky TIC224M. Podľa parametrov by sa tam hodili, až na to, že triak vie spínať v obidvoch polaritách, kdežto tyristor len v jednej. Rozhodol som sa preto podrobnejšie preskúmať zapojenie regulátora:
IMG_4227.JPG
Schéma zapojenia
Zo zapojenia vyplýva, že s použitím triakov nebude problém, pretože hradlá obidvoch tyristorov sú zapojené cez diódu a ostatné obvody neumožňujú zapnutie triaku v zápornej polarite napätia z alternátora (jedná sa tu o jednocestné usmernenie). Takže som ich nahodil a s nimi som vymenil aj elektrolyt. kondenzátor 22uF/25V. Tieto elektrolyty už po pár rokoch starnú a tento 17-ročný kúsok už isto nemal pôvodnú kapacitu.

Nastal však ešte jeden problém. Pôvodné tyristory boli v izolovanom prevedení, teda mali oddenené telo (Tab) od všetkých vývodov. Preto mohli byť uchytené na hliníkový blok bez ďalšej izolácie. Použité TIC224M však izolované neboli a preto som musel použiť izolačné prvky. Kôli opačnému uchyteniu a pomerne stiesneným priestorom, bolo nutné obrúsiť kovovú časť tela jedného z triakov, tak aby sa navzájom nedotýkali. Izolačné podložky bolo potrebné zľahka prilepiť tak aby kopírovali telo triaku, inak sa tam nedali dostať.
IMG_4228.JPG
Všetko na svojom mieste, už len izol. prechodky a priskrutkovať
Tiež museli byť použité izolačné prechodky, aby nedošlo ku skratu cez skrutky.
IMG_4229.JPG
Po nahodení regulátora a naštartovaní skútra sa ukázalo, že nabíjanie funguje ako má, Po miernom pridaní plynu sa napätie po pár sekundách ustálilo na cca 14.5V. :-) Regulátor som vybral, zalial silikónovým tmelom a nahodil naspäť. Po pár dňoch jazdenia regulátor stále funguje.

Tento návod nie je myslený ako univerzálne riešenie pre všetky odpálené regulátory, avšak v určitých prípadoch môže byť oprava jediné riešenie. Hlavne keď náhradný regler je ťažko zohnateľný.
Ja som ušetril min. 10 EUR, ale hlavne 10 dní čakania na nový regler z Číny.

Ešte dovetok - nakoniec som zistil aj pravdepodobnú príčinu poruchy regulátora. Zobral som pôvodnú baterku, ktorá bola v skútri v čase kúpy a dal som ju na nabíjačku 12V/2A. Na druhý deň som prišiel, nabíjačka dávala stále plný prúd a na baterke po odpojení nabíjačky napätie kleslo veľmi blízko 0V. To znamená, že všetky články v baterke boli v skrate.. Tento skratový prúd tyristory nezvládli.
Snáď tento návod niekedy niekomu pomôže .. :wink:

Matej z BB
(Lentilka / E.T.) Daelim Message 50 + Naraku Sport 75cc ported (ex Airsal Sport 70cc), Tecnigas Trek, Malossi Multivar @ 4.4g , karb Arreche 19mm tryska 80, sanie CT 21mm, upravený sériový airbox, overrange remeň, custom digitálny teplomer motora do 160°C, 12V zásuvka, ťažné zariadenie, LED svetlo, M+S pneu, vyhrievané sedadlo, snehové reťaze.. :)

Užívateľov profilový obrázok
bendzis
st. cyklista
st. cyklista
Príspevky: 200
Dátum registrácie: Po Júl 27, 2009 2:40 pm
Skúter: Suzuki Burgman AN400-K4
Bydlisko: Zvolen

Re: Núdzová oprava regleru

#2 Príspevok od užívateľa bendzis » St Júl 27, 2016 8:38 am

..si dobry..! dava mi to vsetko zmysel, no ja by som volil asi tych 10 dni :P
2009-2017: Burgman AN400 K4

Užívateľov profilový obrázok
orange
st. trojkolkár
st. trojkolkár
Príspevky: 62
Dátum registrácie: Ut Aug 07, 2012 10:37 am
Skúter: piaggio zip 125
Bydlisko: Banská Bystrica
Kontaktovať užívateľa:

Re: Núdzová oprava regleru

#3 Príspevok od užívateľa orange » St Júl 27, 2016 11:36 am

pekna praca, v par riadkoch som sa sice stratil :D

takze baterku v skutri netraba podcenovat 8)

Užívateľov profilový obrázok
VLADY
spammer
spammer
Príspevky: 10675
Dátum registrácie: St Apr 12, 2006 4:38 pm
Skúter: A ja mám lepší...a väčší...Burger...400vku...
Bydlisko: Najväčšia Slovenská dedina

Re: Núdzová oprava regleru

#4 Príspevok od užívateľa VLADY » St Júl 27, 2016 12:20 pm

Toto je mój človek :beer: ....opravíš a jazdíš . :Bravo:
A vieš ako je to z Číny. Zvyčajne jak na potvoru ak to najviac ponáhľa, to príde kľudne aj po 4 týždňoch.
PS: Predsa len kúpiť nový dokáže kdekto . Ale na opravu treba vedomosti a manuálne zručnosti. :good:
Ak je to pre seba, tak človek možno ani nepozerá na ten čas že sa s tým babral pomali aj celý deň. :pardon:
Moje príspevky zvyčajne vyjadrujú: Mój nazor skromny...osobny! :techie-ebay:
A ak neviem poradiť-tak Vás aspoň popletiem. :P

Užívateľov profilový obrázok
Stanleey
motorkár
motorkár
Príspevky: 1037
Dátum registrácie: Ut Sep 11, 2012 4:29 pm
Skúter: Yamaha Aerox R YQ50 & Husqvarna SMR 511
Bydlisko: Okres Skalica

Re: Núdzová oprava regleru

#5 Príspevok od užívateľa Stanleey » St Júl 27, 2016 12:47 pm

Pre mňa to je aj tak stále špaňelská dedina, ale :good: za to, že si sa do toho vôbec pustil a ešte si nám to tak pekne zdokumentoval.
Yamaha Aerox R YQ50
S6 Sport PRO vario
S6 Sport PRO spojka, S6 R/T zvon
S6 PRO Replica
Dellorto PHVB 22, S6 V-Force3, S6 OF

Užívateľov profilový obrázok
Jaro
st. cyklista
st. cyklista
Príspevky: 218
Dátum registrácie: Ne Aug 08, 2010 2:31 pm
Skúter: JOYMAX NEW 300i ABS START/STOP
Bydlisko: Poprad

Re: Núdzová oprava regleru

#6 Príspevok od užívateľa Jaro » St Júl 27, 2016 2:35 pm

Bravo, pekná práca
podpis som si este nenastavil

Užívateľov profilový obrázok
matej_bb
trojkolkár
trojkolkár
Príspevky: 33
Dátum registrácie: Po Júl 25, 2016 2:03 pm
Skúter: Daelim Message 50

Re: Núdzová oprava regleru

#7 Príspevok od užívateľa matej_bb » Št Júl 28, 2016 10:30 pm

Díky chlapi :-)

OT: Dnes som sa troška pošpŕtal v airboxe ...
IMG_4237.JPG
pôvodný stav
IMG_4239.JPG
hrdlo preč
IMG_4246.JPG
druhý kanál otvorený!
... a bol som zvedavý či to niečo spraví, no a po naštartovaní prvých 50m ako raketa! :angry-fire:
ale po 100m to začalo zdochýnať ... po pripchatí otvoru na airboxe išiel lepšie... A to som mal trysku 68, pôvodná bola 65 .. tak sa mi zdá že nebude stačiť ani 72 - najväčšia čo je v tej sade od chalanov z Hrochoti ...a to mám objednaný Airsal kit 70ccm :D
Predsalen sa za to nebudem až tak hambiť na zraze :D

úplne nový svet pre mňa :D... je to sranda sa v tom špŕtať, tuniť ... :)
(Lentilka / E.T.) Daelim Message 50 + Naraku Sport 75cc ported (ex Airsal Sport 70cc), Tecnigas Trek, Malossi Multivar @ 4.4g , karb Arreche 19mm tryska 80, sanie CT 21mm, upravený sériový airbox, overrange remeň, custom digitálny teplomer motora do 160°C, 12V zásuvka, ťažné zariadenie, LED svetlo, M+S pneu, vyhrievané sedadlo, snehové reťaze.. :)

Napísať odpoveď

Návrat na "Návody"