[FAQ] Sviečky a typy vo valcoch

Sem môžete písať recenzie prípadne iné články

Moderátor: Moderators

Správa
Autor
Užívateľov profilový obrázok
THeBaNDiT
moderátor
moderátor
Príspevky: 6299
Dátum registrácie: Ut Aug 08, 2006 8:23 am
Skúter: je už minulosť
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať užívateľa:

[FAQ] Sviečky a typy vo valcoch

#1 Príspevok od užívateľa THeBaNDiT » Po Júl 13, 2009 12:25 am

Zlúčená téma o sviečkach, označeniach a typoch sviečok pre jednotlivé valce
Premazal , zlúčil, a editoval LOOK


Takze pozname sviecky teplejsie a studensie:
a) tepla sviecka (na obrazku vlavo) je sviecka s nizsou tepelnou hodnotou (najteplejsia NGK sviecka ma hodnotu 2), ma dlhy izolator a teda kratke vnutro, teda prijme z motoroveho priestoru najviac tepla a najmenej ho odvedie do steny motora, takze je na omak najteplejsia. A kedze prijme najviac tepla, tak prilis tepla sviecka nema na sebe ziadne usadeniny, pretoze kvoli jej teplote tie zhoria, izolator je ziarivo biely az nataveny.
b) studena sviecka (na obrazku vpravo) je sviecka s vyssou tepelnou hodnotou (najstudensia NGK sviecka ma hodnotu 12), ma kratky izolator a teda dlhe vnutro, takze prijme z motoroveho priestoru najmenej tepla a najviac ho odvedie do steny motora, takze je na omak studensia. A kedze prijme najmenej tepla, tak prilis studena sviecka ma na sebe karbonove usadeniny, kedze tie na nej nezhoria.

vlavo sviecka teplejsia, vpravo sviecka studensia, vsimnite si rozdiel v dlzke izolatorov... a zaroven cim kratsi izolator, tym dlhsie "vnutro", ktore odvadza teplo zo sviecky do steny motora:
Obrázok

A este k ciselnemu oznacovaniu sviecok - u NGK je zvykom, ze nizsie cislo znamena teplejsiu sviecku, u sviecok Champion, Denso a Bosch je tomu vsak naopak, preto sem davam tabulku, ktoru som nasiel na NETe a tak to bude najjasnejsie:

(tabulka zmizla, netusim, preco, kedy a kam, a po tych rokoch ani netusim, kde som ju nasiel a ktora to bola)
Honda NC750X ------------------- Obrázok
Nezabúdajte na PRAVIDLÁ FÓRA a ďakujte pomocou Obrázok.

Užívateľov profilový obrázok
PeterZ
motorkár
motorkár
Príspevky: 1727
Dátum registrácie: Ut Júl 17, 2007 10:31 am
Skúter: Peugeot Vivacity Silversport
Bydlisko: ZH
Kontaktovať užívateľa:

Re: tepelna hodnota sviecky a jej vplyv

#2 Príspevok od užívateľa PeterZ » Po Júl 13, 2009 8:27 am

Toto všetko som tu na fóre našiel a nie sú to odkazy v starých príspovkoch sú od optik-a, rspeed-a atď.
http://www.skyfly.cz/zajimavo/svicky05.pdf
http://motocykel.sk/clanok.php?id=213
http://www.offroad-lm.szm.sk/technika/z ... y/rady.htm
http://adrenalinrsnv.wbl.sk/Zapaovacie_ ... _nich.html
http://www.countrycross.sk/index.php?clanok=2
http://www.scooter-elektrik.de/phpkit/Zuendkerzen.html

Tepelná hodnota zapaľovacej sviečky znamená jej schopnosť odvádzať zo spaľovacieho priestoru teplo, o čom rozhoduje predovšetkým dĺžka špičky izolátora. „Studené“ sviečky (vyššia tepelná hodnota) majú túto schopnosť podstatne vyššiu ako sviečky „teplé“ a práve preto sa používajú pre viac namáhané športovo ladené motory.

Výrobcom odporúčanú tepelnú hodnotu nie je v prípade jednoduchších úprav potrebné meniť. Iba v prípade, že zásahy do motora zvýšia jeho tepelné namáhanie (napr. zvýšenie kompresného pomeru, zvýšenie plniaceho tlaku pri turbomotoroch ...), použijte sviečky s vyššou tepelnou hodnotou. Pokiaľ použijete "studenú" sviečku do sériového motora, v zásade sa nič nestane. Ak však naopak bude "teplá" sviečka v namáhanom motore, v lepšom prípade ju zničíte, v horšom poškodíte celý motor !!!

Užívateľov profilový obrázok
THeBaNDiT
moderátor
moderátor
Príspevky: 6299
Dátum registrácie: Ut Aug 08, 2006 8:23 am
Skúter: je už minulosť
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať užívateľa:

Re: tepelna hodnota sviecky a jej vplyv

#3 Príspevok od užívateľa THeBaNDiT » Po Júl 13, 2009 8:39 am

PeterZ napísal:Tepelná hodnota zapaľovacej sviečky znamená jej schopnosť odvádzať zo spaľovacieho priestoru teplo, o čom rozhoduje predovšetkým dĺžka špičky izolátora.
takze ucelom sviecky je aj odvadzat teplo zo spalovacieho priestoru? Ja som si myslel, ze ucelom je udrziavat sviecku v idealnej teplote, kedy sa ani netavi, ani nezanasa... Ale v podstate moze text v citacii hovorit o tom istom, iba tak trosku menej polopatisticky...
PeterZ napísal:„Studené“ sviečky (vyššia tepelná hodnota) majú túto schopnosť podstatne vyššiu ako sviečky „teplé“ a práve preto sa používajú pre viac namáhané športovo ladené motory.
ja som toho nazoru, ze v sportovo ladenych motoroch sa musia pouzivat studensie sviecky preto, lebo teplejsie by sa v nich roztopili... proste studensia sviecka sa lepsie ochladzuje, kedze viac vyzaruje do hlavy motora, a vseobecne sa tepelna hodnota vybera tak, aby mala sviecka idealnu teplotu. A vybera sa podla toho, v akom motore sa pouziva... ako si pisal, ak je namahany motor (vysoke teploty), voli sa studena sviecka. Ak je to menej namahany motor (nizsie teploty v spalovacom priestore), voli sa teplejsia sviecka.

Ale zaujimalo by ma, ci volba teplejsej-studensej sviecky ovplyvnuje teplotu motora. Predpokladam, ze nie. Studensia sviecka sice odovzda viac tepla do hlavy motora nez tepla sviecka, ale to je zrejme nic v porovnani s tym, kolko tepla sa odvedie do stien motora zo samotneho spalovacieho priestoru.
Honda NC750X ------------------- Obrázok
Nezabúdajte na PRAVIDLÁ FÓRA a ďakujte pomocou Obrázok.

Užívateľov profilový obrázok
rspeed
motorkár
motorkár
Príspevky: 1643
Dátum registrácie: So Aug 11, 2007 1:11 pm
Skúter: Hyena(motor minarelli)+ Gilera Runner ST 125
Bydlisko: Čaňa

Re: tepelna hodnota sviecky a jej vplyv

#4 Príspevok od užívateľa rspeed » Po Júl 13, 2009 11:59 am

... idete na to zo zleho konca ... chladit ma chladiaci okruh samozrejme,tepelna hodnota sviecky udava pri akej teplote ma sviecka samocistiaci ucinok,v akom rozsahu teplot sa nezanasa ale ani neodpali .... pri dvojtaktoch sa moze stat ze zmes je chudobna,sviecka ma ale perfektnu ukazkovu farbu kedze je schopna teplo odviest a predsa sa to prehrieva az zadrie ... prave koli tomu existuje vyrobcom odporucana tepelna hodnota pre dany motor .... proste kratsi izolator a teda dlhsia stycna plocha logicky zabezpecia lepsi odvod tepla - ale do hlavy,ktora je chladena vodou alebo rebrovanim - ucel je len udrzat sviecku cistu a teda plne funkcnu ....

Užívateľov profilový obrázok
THeBaNDiT
moderátor
moderátor
Príspevky: 6299
Dátum registrácie: Ut Aug 08, 2006 8:23 am
Skúter: je už minulosť
Bydlisko: Bardejov
Kontaktovať užívateľa:

Re: tepelna hodnota sviecky a jej vplyv

#5 Príspevok od užívateľa THeBaNDiT » Po Júl 13, 2009 10:24 pm

ano, tak tomu rozumiem aj ja... :good: Tepelna hodnota sviecky sa proste ma volit tak, aby sa ani neprehrievala, ani nezanasala. Preto mam ako alternativy k odporucanej sviecke uvedene v manuale tusim o jedno cislo chladnejsiu a o jedno cislo teplejsiu sviecku.
Honda NC750X ------------------- Obrázok
Nezabúdajte na PRAVIDLÁ FÓRA a ďakujte pomocou Obrázok.

Užívateľov profilový obrázok
VLADY
spammer
spammer
Príspevky: 10675
Dátum registrácie: St Apr 12, 2006 4:38 pm
Skúter: A ja mám lepší...a väčší...Burger...400vku...
Bydlisko: Najväčšia Slovenská dedina

Re: tepelna hodnota sviecky a jej vplyv

#6 Príspevok od užívateľa VLADY » Ut Júl 14, 2009 1:14 pm

Nemám vic čo dodať...všetko bolo zodpovedané.... A dobrý článok pre tých čo to ešte netušia... :good:
PS: k teplote motora ešte tolko že sviečka má vplyv na teplotu motora a jeho prehrievanie len vtedy ak je moc prehriata a spôsobuje samozápaly a motor sa bude prehrievať a klepať kvôli detonačnému spalovaniu, Zmes sa vo valci vznieti teda veľmi skoro pred Hornou úvraťou piestu , akonáhle sa dostatočne stlačí ,namiesto toho aby sa zapálila v správny čas od iskry ....Na samozápaly má vplyv aj oktánové číslo....čím vyššie , tým je zmes odolnejšia aj keď ide v podstate o to aby sa nevznietila len samotným stlačením pri kompresii....
Moje príspevky zvyčajne vyjadrujú: Mój nazor skromny...osobny! :techie-ebay:
A ak neviem poradiť-tak Vás aspoň popletiem. :P

Užívateľov profilový obrázok
Look
moderátor
moderátor
Príspevky: 1161
Dátum registrácie: Ut Jan 10, 2006 12:12 am
Skúter: -TUNING.SK
Bydlisko: Banská Bystrica
Kontaktovať užívateľa:

Sviečky a valce

#7 Príspevok od užívateľa Look » Št Feb 07, 2013 11:38 pm

Značenie NGK a BOSCH sviečok
Pri NGK B6 (Tepelná hodnota 6) B7 (Tepelná hodnota 7 ) B8 (Tepelná hodnota 8), ES (Dlhý závit) a HS(Krátky závit)
Príklad: NGK B8ES je dlhý závit, sviečka s tepelnou hodnotou 8

Pri Bosch W2 (Tepelná hodnota 9) W3 (Tepelná hodnota 8 ) W4 (Tepelná hodnota 7), CC (Dlhý závit) a AC (Krátky závit)
Príklad: Bosch W2AC je krátky závit sviečka s tepelnou hodnotou 9


V zjednodušenom rozdelení existujú dva typy zapaľovacích sviečok, a to "štandardné" a "racing sviečky", rozdiel medzi Racing a štandartnou sviečkou je, že racing sviečka má stabilnú iskru pri vyšších otáčkach a menej sa zanáša, je vhodná pre vyladené motory .
Napr sviečka štandart BR9ES a racing verzia BR9EIX

Valce a sviečky ktoré, k ním pasujú
(AC = Aircooled (vzduchom chladené) a LC = Watercooled (vodou chladené):

(R) odrušená verzia - v poslednej dobe sa používajú už iba odrušené


V zátvorke (W...) BOSCH verzia
Rozpis z motorov Peugeot vertikal
50ccm Original
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)7HS (W4AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)7HS (W4AC)

Polini 50ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Polini 70ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Polini 70ccm Corsa
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Stage 6 50ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Stage 6 70ccm Sport Pro
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Stage 6 Racing 70ccm (iba LC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Airsal Sport 50ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Airsal T6 50ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Airsal 70ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Airsal T6 70ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)9ES (W2CC)

Malossi 70ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Mhr Replica 70ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)
LC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)9HS (W2AC)

Metrakit Handmade 70ccm Sport
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Metrakit Sp 70ccm (nur für AC)
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)

Dr Evolution 70ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Hebo Manston Replica 70ccm
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Top Performance Trophy 50ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Top Performance Trophy 70ccm
AC: Sviečka NGK Krátky závit B(R)8HS (W3AC)
LC: Sviečka NGK Dlhý závit B(R)8ES (W3CC)

Zamknuté

Návrat na "Články a recenzie"