Toto som našiel na nete autor kxbibo je to pre všetkých trhačov skrutiek, ktorí majú teóriu čím viac tým lepšie.
Priťahovacie momenty
Blíži sa zima a pre mnohých z nás prichádza čas na oddych a relax. Ak však chceme novú sezónu zahájiť bez problémov, treba sa počas zimy aj zatvoriť do dielne, zapnúť kachle a pustiť sa do údržby. V zime bude aj reportáží pomenej, tak sa budeme snažiť priniesť články o údržbe, technike jazdy alebo kondičnej príprave. Prvý článok zo série je o priťahovacích momentoch...
Skrutkové spoje majú v konštrukcii motocykla nezastupiteľnú úlohu. Použité sú v konštrukcii motora, riadenia, uchytenie kolies a pod. Pretože každý kilogram zbytočnej hmotnosti sa prejaví vo zvýšenej spotrebe a zhoršených dynamických vlastnostiach, snahou konštruktérov ja navrhovať aj spojovacie súčiastky čo najľahšie. Z toho vyplýva, že skrutkový spoj je mimoriadne chúlostivý na správnu montáž. Nepríjemný zážitok pri opravách a údržbe našich motorových miláčikov je strhnutý závit či už na skrutke alebo matici alebo v bloku motora. Taktiež je nepríjemná zalomená skrutka. Väčšinou to býva spôsobené nadmernou silou dotiahnutia skrutkového spoja alebo nesprávnou montážou (tzv. trafenie závitu). Určite poznáte že vám neraz vnútorný hlas v hlave hovoril: "Musím to poriadne dotiahnuť aby to držalo!" Čo si drvivá väčšina mechanikov - amatérov, ale aj profesionálov neuvedomuje ja fakt, že osová sila v skrutke značne kolíše v závislosti na montážnych podmienkach - najmä koeficient trenia medzi maticou a skrutkou je veľmi dôležitý. Avšak veľkosť koeficientu trenia nie je jediným činiteľom ovplyvňujúcim správne pritiahnutie spoja. Z toho dôvodu výrobcovia pre osobitne chúlostivé spoje predpisujú nielen veľkosť momentu, ale aj spôsob priťahovania. Tieto postupy treba striktne dodržiavať, pretože akékoľvek experimentovanie by mohlo mať nepriaznivé následky. Na dodržiavanie presného priťahovacieho momentu sa používajú špeciálne momentové kľúče a to buď ohybové alebo torzné. Ohybové momentové kľúče sú založené na princípe stláčania vinutej pružiny a torzné momentové kľúče merajú priťahovací moment podľa skrútenia kovovej tyče. V núdzovom prípade si môžeme pomôcť použitím vzťahu pre jednoramennú páku.
M = F . l
M – priťahovací moment (N.m)
F – sila (N)
l – rameno páky (m)
Teda napríklad pri pritiahnutí skrutky potrebujeme dosiahnuť priťahovací moment M = 80 N.m. To znamená, že priťahovací moment dosiahneme silou 160 N na ramene páky l = 0,5m. Týmto spôsobom môžeme priťahovať len menej chúlostivé skrutkové spoje ako napr. skrutky a matice kolies.
Priťahovacie momenty skoro všetkých skrutkových spojov bývajú väčšinou súčasťou servisného manuálu motocykla. Nasledujúca tabuľka udáva orientačné priťahovacie momenty skrutiek a matíc pre momentové kľúče:
Co sa tyka pevnosti skrutiek su zakladne triedy pevnosti od blata az po vysokopevnostne. trieda 3.6 až 12.9. Bezne sa používaju - nas motorku 8.8 resp 10.9. Strojnicke tabulky
Pokial nemate momentovy kluc zjednodusene je 10Nm = 1kg na metrove tyči. Skus na osobnej vahe kolko stlacis rukou, aby si mal prehlad a ostatne je obycajna matematika a cit. Kvalitny momentovy kluc je par tisic. Ak sa rozhodnes pre tento komfort, nekujte klikaci momentak, ale rucickovy. Nebudem do podrobna , ale ma to svoje dovody.
Ak nedisponujete vhodným náradím, môžete si spôsobiť väčšiu škodu ako úžitok.