A práve zadretý motor bol impulz pre mňa, že s ním musím niečo robiť. Prvá myšlienka bola predať ho, kompletný servis ho dal do dobrého stavu, no na dlhšiu cestu by som sa s ním neodvážil. Po niekoľkých záujemcoch ale prešla moja trpezlivosť a rozhodol som sa, že nebudem s nikým vyjednávať o cene okolo 1300 za moju srdcovku. Vybral som si z účtu posledných pár eur a po dlhšej úvahe som kúpil Xciting 500i, 2007, 7000km. Bol tam ale jeden problém. 500ka bola spredu búraná tak silno, že rám v najhrubších častiach prešiel z nejakých 70tich stupňov na rovných 90. Nasledoval boj s nervami. Nevedel som, či 500ka má vôbec pojazdný motor, či diely budú na 100% pasovať, ako ju dostanem z Prahy do Košíc. Cenu 500i som nakoniec zjednal na 750 eur (pýtali okolo 950) a zhodou okolností známy mal práve v tom čase cestu Košice-Praha-Košice a tak sa mi podarilo motorku dostať domov v priebehu 2 týždňov.
Prvý pohľad na ňu bol pre mňa hrozný. Popraskané poolamované plasty, zasnežené zablatené a všetkými vetrami ošľahané celé telo. Dvaja sme ju horko-ťažko dotlačili do garáže a začali sme spolu s otcom bojovať proti technike.

Nasledovalo odplastovanie oboch strojov.

Vyberanie motora
Keďže ani jeden z nás nikdy nerozoberal motorku a už vôbec nie prekladanie motora a elektriky, zavolali sme si na jeden deň na pomoc odborníka. Večer pred tým sme vybrali motor a káble z 250tky a začali sme hľadať rozdiely, ktorých bolo neúrekom. Cez úchyty na ráme až po rôzne dĺžky káblov, rozdielne zapojenie, úplná absencia niektorých častí a rozdielna veľkosť filtrov hadíc a plastov. Prekvapilo ma ale, že aj napriek tomu, že to je Ázia bolo všetko nejak logicky zapojené a aj keď sme niektorú hadičku zabudli nazad namontovať, stále bolo jasné kam patrí. Stačilo ju voľne položiť a jej tvar nás nasmeroval presne k vývodu, na ktorý mala byť nasunutá. Celý motor držal asi na 5 šrubkách, 6 hadiciach a 500 káblikoch spojov a ktovie čoho.

Deň D, výmena motora a káblovania
Prišiel nasledujúci deň a s pomocou odborníka sme rozobrali aj 500ku a postupne preložili motor. bez zdviháku a stojana sme horko ťažko 3ja dvíhali a posúvali 250kilovú kravu, nech všetko sadne kde má. No nakoniec sa nám to podarilo a za 10 hodín sme stihli zapojiť aj motor, aj káble. Moment pravdy nastal, keď sme zapli štartér a nič sa nestalo. Našťastie za to mohla len vyhorená poistka. Po pár minútach bolo všetko v poriadku, no sviečka nehádzala iskru. Mohlo za to relátko pod riadidlami (trvalo nám asi 30 minút a vzalo to život jednej batérie kým sme na to prišli).

Skladanie
Nasledujúce tri dni som čakal na to, až príde ďalší známy a prezvára úchyty na ráme. Aj napriek krkolomným polohám 2x4 centimetrových úchytov sa nám všetky podarilo úspešne navariť. nasledujúci deň sme ešte odvzdušnili brzdy, vymenili chladiacu zmes a motorka bola hotová. Až na plasty, tie zatiaľ čakali pekne na kope vo vedľajšej miestnosti. Nedalo mi to, a hneď večer som sa do nich pustil. prešli dve hodiny a mal som za sebou asi 2/3 práce. Plasty z 500i na 250tkovom ráme perfektne lícovali a až na pár zdržaní, keď som musel presunúť hlavný kábel, nech plast sadne išlo všetko ako po masle. Na druhý deň ráno som všetko doplastoval, trochu si zanadával na kvalitu šrubiek, ktoré aj napriek tomu, že majú aj kríž aj imbusový koniec hlavy nedali sa zatiahnuť bez toho aby sa tieto zakončenia úplne zničili.

Výsledok
Mám Xciting 500i, r.v. 2007 za 2750 eur, získal som veľmi cenné skúsenosti ako kde a čo sa zapája a mám kopu náhradných dielov, ktoré by nové vyšli aj cez 2000 eur + GIVI kufor, ktorý mi priviezli s rozbitou motorkou zdarma, pričom normálne stojí 141 eur. Cenným poučením je pre mňa ten starý motor, odteraz budem radšej každý týždeň kontrolovať stav všetkých kvapalín a uisťovať sa, že nič nechýba.
Nikomu neprajem tie nervy, keď sme nevedeli čo a ako a prečo niečo nejde, no každému prajem ten pocit, keď som založil posledný plast, naštartoval a nechal sa unášať zvukom motora a krásnym vylešteným novým skútrom.
Tu vás budem informovať zase raz o tom, ako sa všetko vyvíja.
P.S.: samozrejme počas tejto prestavby boli povymieňané všetky kvapaliny, oleje nastavené ventily, nastavené otáčky pri voľnobehu a všetko čo patrí k bežnému veľkému servisu.
Mám kopu náhradných dielov na Xciting, tak ak niekto bude potrebovať niečo, nech ma kontaktuje. Ak to bude možné, nejako sa určite dohodneme...


*presunutá téma kam patrí a mierne upravený názov, aby bolo jasné o čo ide už z nadpisu. deltoro5784