Válečky jsou při ladění variátoru nejdůležitějším prvkem. Princim jejich funkce je jednoduchý: těžké válečky jsou tlačeny odstředivou sílou směrem ven rychleji, tudíž v nížších otáčkách. To znamená, že převodový poměr se mění dříve. Naproti tomu lehké válečky při použití stejné kontrastní pružiny potřebují vyšší otáčky, aby je vyvinutá odstředivá síla dostala do pohybu. Tedy použítím těžších válečků snížíte otáčky při akceleraci.
Každý motor vyvine svůj maximální výkon v určitém spektru otáček. Ideálně by měly převodové řemenice držet motor v oblasti otáček jeho špičky, aby byl zajištěn maximální výkon při akceleraci kdykoliv je to potřeba. Když jsou otáčky vyšší, nebo nižší než optimální, skútr nedosahuje optimálního výkonu. Pokud zvolíte příliš lehké válečky, bude motor sice pracovat ve vysokých otáčkách, ale nedostanete z něj maximum. Obdobně když zvolíte válečky příliš těžké, motor se do svých optimálních otáček ani nedostane a výkon jde opět dolů.
Pokud má motor široký rozsah využitelnosti otáček, není těžké vybrat správné válečky. Opačný případ nastává u motorů s jasnou výkonovou špičkou. Rozdílem 0,5 gramu na každém válečku můžete klidně ztratit 2-3 koně na výkonu vašeho skútru.
Snažte se, abyste vybrali co nejlépe správné válečky, které budou držet motor co nejblíže jeho výkonové špičce při akceleraci. Pokud znáte výkonové charakteristiky vašeho motoru, můžete pracovat s otáčkoměrem, který nabízíme v našem obchodě. Každopádně se ale musíte spolehnout na svůj cit a také na stopky. Přece jen jde o zrychleni a to je zde klíčová veličina
[youtube]
http://www.youtube.com/watch?v=9TnkUIecRE4[/youtube]