
FOCUS 50
Slovensko zažilo v poslednom roku menšiu inváziu v podobe prílevu niekoľkých čínskych značiek, ktoré výrazne rozšírili ponuku malých motocyklov a skútrov na našom trhu. Jednou z týchto značiek je aj Keeway, ktorý sa u nás veľmi rýchlo udomácnil a rýchlo sa dostáva do
povedomia zákazníkov. Športovo ladený skúter Focus 50 nám na test zapožičal importér značky Keeway na slovenský trh, firma GVP moto, s. r. o. z Komárna.
Vstup čínskych značiek na náš trh bol dosť razantný a okrem vynikajúcich cien sa objavili aj v miestach pre priaznivca motocyklov absolútne netypických. Okrem bežných dílerov a predajcov motocyklov, skútre čínskeho pôvodu nájdete vo väčšine hypermarketov. Tento spôsob predaja síce má svoje výhody, ale skúter predsa len nie je bežným spotrebným tovarom a hlavne v oblasti servisu a náhradných dielov sú možnosti hypermarketov prakticky nulové. Našťastie Keeway nepatrí medzi tieto značky a v súčasnosti disponuje širokou dílerskou sieťou. Model Focus 50 je relatívnou novinkou na našom trhu a predstavuje športovo ladenú 50-ku, ktorá v ponuke doteraz chýbala. 0 dizajne čínskych vozidiel sa toho napísalo už dosť, najmä v súvislosti s viac či menej vydarenými kópiami vyspelejšej konkurencie. Aj v prípade Focusu by sa našli partie, ktoré patrili niekomu inému, napadá mi jedna taiwanská značka, ktorá pôsobí aj na našom trhu. Ako celok je však Focus najmä vďaka odlišnej čelnej maske atraktívnym a vydareným „dielom", ktoré pôsobí ako originál. Nechýbajú detaily ako číre sklá smeroviek, sériovo montovaný centrálny a bočný stojan. Štandartné rozmery sú zárukou pohodlia aj pre prípadného spolujazdca. Plusom v tomto smere je aj sériovo montovaný zadný kufor, ktorý je montovaný s chrbtovou opierkou. Ak by sme Focus porovnali s rovnakou objemovou triedou spred pár rokov, tak pôsobí priam nadštandardnými rozmermi. S väčšími rozmermi však prišlo už spomínané zlepšenie pohodlia, robustnejšia konštrukcia a lepšie jazdné vlastnosti. Focus však nemôžeme porovnávať s minulosťou, tak ako sa to deje u niektorých čínskych skútrov, ale v skutočnosti je moderným vozidlom, ktoré nájdete aj v ponuke etablovanej konkurencie. Dielenské spracovanie je na veľmi dobrej úrovni a môže konkurovať už spomínanej taiwanskej alebo kórejskej konkurencie. Japonský a európsky štandard je síce o niečo vyšší, ale rozdiely sú v tomto prípade skutočne minimálne. Je zaujímavé sledovať neuveriteľné tempo modernizácie čínskych výrobcov, hlavne ak si spomeniem na „modernizáciu" kedysi našej Jawy z konca 80-ých rokov minulého storočia. Zmena v podobe iného blatníka alebo hranatej nádrže, to bol fantastický pokrok a to ešte nehovorím o prednej kotúčovej brzde..., ale naspäť k Focusu. Široká plošina umožňuje ľahké nastupovanie z oboch strán a dovoľuje aj prevoz menšieho nákladu „medzi nohami". Podsedlový priestor ponúka dostatok priestoru na uloženie prilby, plusom je ďalší uzamykateľný batožinový priestor v podobe zadného kufra. Jednoduchému prístrojovému panelu nie je čo vyčítať, ponúka všetky potrebné informácie pre jazdu a nechýba užitočný ukazovateľ stavu paliva. Vzduchom chladená dvojtaktná pohonná jednotka o objeme 50 ccm ponúka primeraný výkon aj keď testovaný model bol práve v zábehu a špeciálne koleno výfukového potrubia nedovoľovalo motoru dostať sa do maximálnych otáčok. Pri kúpe Focusa však dostanete aj „pozábehové" koleno výfukového potrubia, ktoré upraví výkon a max. rýchlosť stúpne na cca 65 km/h, čo môžeme považovať za štandard. Jazdné vlastnosti, tak ako celý skúter nesklamali. Jediným nedostatkom môže byť príliš mäkká predná vidlica, čo je chorobou väčšiny skútrov čínskeho pôvodu, no prejaví sa až na väčších nerovnostiach. Predná kotúčová brzda fungovala bez najmenších problémov a svoju úlohu si plnila aj zadná bubnová brzda. Špecialitou skútrov Keeway je štartovanie pomocou diaľkového ovládania, na ktorom nájdeme aj ovládanie alarmu. Ak vás už nebaví klasické štartovanie kľúčom, stačí stlačiť tlačidlo na diaľkovom ovládaní a Focus sa preberie k životu. Nespornou výhodou malých 50-tok je spotreba a aj v prípade Focusu sa pohybuje okolo 2 1/100 km, čo je pri dnešných cenách benzínu nezanedbateľná skutočnosť.
Keeway Focus 50 je atraktívnym vozidlom, ktoré sa v meste cíti ako ryba vo vode a nemá problémy ani s kratšími výletmi mimo neho. Príjemným prekvapením je dizajn a úroveň dielenského spracovania, ktorá už má veľmi blízko japonskému alebo európskemu štandardu v tejto kategórii. Cena takmer 50 000 korún za dvojtaktnú 50-ku, možno nepôsobí až tak atraktívne, najmä ak sa pozrieme na ďalšie čínske modely s podstatne nižšou cenou. Focus však nie je namierený týmto smerom, ale na moderné európske 50-ky a tam vyznieva jeho cena vcelku priaznivo.
Pre tento rok je to vlastne model F-act 50
cely clanok v pdf mozte najst na http://www.keewaymotor.sk/start.php?mai ... st=focus50